Vyjadrenie poslanca NR SR I. Šimka k aktuálnej téme
dnes 19:04
Bratislava 20. októbra (TASR) - Národná rada prerokuje Zákon o meste Košice v 2. čítaní, poslanci ŠIMKO (HLAS) a SITKÁR (SMER) navrhli komplexné zmeny, kde sa má šetriť a zároveň posilniť demokracia Košičanov, bude 22 mestských častí minulosťou? Mesto racionalizáciu podporuje
ŠIMKO: „Košičania chcú šetriť na úradoch, preferujú viac peňazí do služieb a investícií v meste. Znížime náklady na poslancov, podporíme demokraciu každého Košičana, zachováme symboly a identitu. „STOP 22!“ je heslo, ktoré racionalizáciu sprevádza.“
Roky počúvajú Košičania o šetrení, Mestské zastupiteľstvo ani starostovia sa však dodnes nevzdali svojich pozícii dobrovoľne, od pozastavenia účinnosti novely Ústavným súdom už ani nemôžu. Návrh ušetriť z balíka v ktorom je len na platy a administratívu mestských častí viac ako 8,7 mil. EUR ročne je odvážny, diskusia prebieha medzi mestom Košice, poslancami NRSR, mestského zastupiteľstva a starostami 22 mestských častí už takmer 1,5 roka, zhody sa nedočkali, poslanci NRSR dali poslednú páku zastupiteľstvu v pozmeňujúcom návrhu na žiadosť mesta Košice. Predkladatelia do toho išli s tým, že efekt nebude okamžitý. Posledný odhodlaný Košičan v NRSR, ktorý novelizoval zákon o meste Košice s cieľom znižovať počet MČ bol v roku 2017 vtedajší primátor Košíc Richard RAŠI, ktorý je dnes predsedom Národnej rady Slovenskej republiky.
Igor ŠIMKO: „S vedením Košíc bola zhoda, že akákoľvek racionalizácia na úrovni mestských častí prebehne, tak až od roku 2030, a to tak aby neboli ohrozené eurofondy, aby nenastala právna neistota zmluvných vzťahov, či vysoké náklady na odstupné viac ako 450 zamestnancov na mestských častiach. Brali sme do úvahy aj to čo nám hovorili ľudia v uliciach – 10 mestských častí nemá dnes garanciu mestského poslanca, preto prinášame garantovanú demokraciu, menšie náklady na poslancov, ale aj manažérsky prístup v podobe viceprimátora.“
Andrej SITKÁR: „Nezlučiteľnosť pozície starostu s výkonom poslanca mesta má zmysel, boli sme svedkami takmer 10 mesiacov, kedy starostovia v mestskom zastupiteľstve cez svoje kluby tvrdo blokovali prijatie rozpočtu – bolo to nehorázne, pôsobilo to ako vydieranie. Jeden mandát v 1 meste stačí, ja sám som sa takmer ihneď po zvolení za poslanca NRSR vzdal pozície poslanca v MČ Západ pred takmer 2 rokmi, aby som išiel príkladom, ostatní len rozprávajú a prešľapujú z nohy na nohu.“
Opozícia za SaS a PS sa nechala počuť, že poslanci sledujú novelou viac výdavkov a nejde o šetrenie. Vytriezvenie prišlo po komplexnom pozmeňujúcom návrhu, ktorý poslanci doručili na Ministerstvá vnútra, financií a spravodlivosti SR. Paradoxom je, že novelou zákona o meste Košice sa majú znížiť stropy na odmeny poslancov mestských a miestnych zastupiteľstiev o 30%! Budú však ešte stále vyššie ako tie v Bratislave.
ŠIMKO (HLAS): „Odpoveďou viceprimátora za SAS pána Gibódu bolo, že šetriť teraz netreba, treba vziať pod mesto Košice viac okolitých obcí, ktoré majú vysoké rozpočty, názor si urobte prosím sami. Kandidáti PS za 1,5 roka šetreniu nedávali dôraz, skôr čakali na funkcie, verím, že ich sen o obsadení 22 starostovských funkcií v meste Košice a priživovaní sa na peniazoch Košičanov sa rozplynie a bude sa šetriť naozaj. Ešte ani mnohí nie sú funkcionári a ten pomyselný rybník vypustiť nechcú, lebo nebude v ňom pre nich „dosť vody“.“ Uzavrel ŠIMKO z HLASu.
Existuje uznesenie Vlády SR z výjazdového rokovania v Borši - 24.9.2025:
C.30. zabezpečiť súčinnosť orgánov štátnej správy a samosprávy Košíc na racionalizácii v zmysle dlhodobej stratégie znižovania výdavkov na chod aparátov úradov, racionalizácie dvojstupňovej samosprávy v meste Košice, dlhodobej konsolidačnej politiky Slovenskej republiky a odstránenia rozdielov mestských častí v kompetenciách.
Termín: Priebežne
https://rokovania.gov.sk/RVL/Resolution/22659/1
Podľa návrhu poslancov NRSR by sa v zmysle novej prílohy doterajšie mestské časti mali stať miestnymi časťami so všetkými historickými názvami, symbolmi, či zvyklosťami a identitou obyvateľov. Vzniknúť môžu celky, mestské časti, do ktorých majú v budúcnosti patriť miestne časti:
Košice 1 : Sídlisko Ťahanovce, Ťahanovce, Sever, Džungľa, Kavečany, Staré Mesto
Košice 2 : KVP, Myslava, Lorinčík, Poľov, Pereš, Šaca, Luník IX, Západ (Terasa),
Košice 3 : Košická Nová Ves, Dargovských Hrdinov
Košice 4 : Nad Jazerom, Barca, Šebastovce, Krásna, Vyšné Opátske, Juh
Pri väčších mestských častiach bude potrebná garancia zástupcu starostu – od 30 000 obyvateľov mestskej časti má byť zákonná možnosť vymenovať 2 zástupcov starostu. Pre MČ s viac ako 70 000 obyvateľmi až 3.
Príklad pre novovzniknutú MČ Košice 2 – pri viac ako 70 tis obyvateľov by mala MČ 1 starostu a 3 zástupcov starostu – prípadné rozdelenie : 1. zástupca v Šaci pre miestne časti Šaca, Poľov, Pereš, Lorinčík, 2. zástupca KVP, Myslava, 3. zástupca pre miestnu časť Západ a zvyšné územia spomedzi 29 miestnych poslancov. Zástupca starostu by mohol mať územné alebo tematické pracovné úlohy od starostu.
Je potrebné podotknúť, že Petržalka v Bratislave so 115 000 obyvateľmi má 1 starostu a 2 zástupcov z celkového počtu 35 poslancov miestneho zastupiteľstva, preto obavy z nefunkčnosti samosprávy nemôžu byť na mieste.
Mestské zastupiteľstvo však o podobe mestských častí rozhodnúť bude môcť v zmysle návrhu, ktorý je dnes na ministerstvách – v prípade ak do 31.12.2027 príjme rozhodnutie, účinnosť prílohy k zákonu v roku 2030 tým pádom nenastane.
ŠIMKO vidí doterajšie riešenia nasledovne: „Predsedníčka rady starostov p. Kovačevičová hrá hry, ktoré nikomu neprospievajú, na jednej strane utešuje starostov, na druhej navrhla 4 mestské časti, teraz sa tvári, že s tým nič nemá a nemáme rozhodnúť, Košičania však rozlíšia úprimný záujem o šetrenie ich peňazí z balíka viac ako 8,7 mil. EUR ročne.“
Počet poslancov mestského zastupiteľstva sa má zvýšiť z doterajších 41 na 51, aby mohol mať každý obyvateľ svojho voleného zástupcu, poslanca mesta z mestskej časti od roku 2026 a v nových MČ z každej miestnej časti kde žije od roku 2030. Táto garancia zastúpenia pre každého obyvateľa je preberaná práve zo Zákona o Hlavnom meste Bratislava.
V návrhu zákona je doposiaľ najkontroverznejšia téma a to nezlučiteľnosť pozície starostu a mestského poslanca zároveň, kedy navrhovatelia odôvodňujú najmä doterajšiu neschopnosť prijať v Mestskom zastupiteľstve rozhodnutie práve pre trvalý konflikt záujmov, ako to je mnohokrát pri mestskom rozpočte.
Rovnako sa má podľa nového prerozdelenia znížiť počet miestnych poslancov z dnešných cca 180 na cca 80-102, v závislosti od počtu obyvateľov v novom rozdelení mestských častí.
Tretí námestník primátora, ktorého do zákona navrhujú dať, má mať kompetencie stanovené najmä pre výkon potrieb mestských častí vrátane procesu ich racionalizácie, prechodu práv, povinností, kompetencií, potrieb obyvateľov v nich žijúcich, ako aj komunikácie s ich volenými zástupcami a Magistrátom mesta Košice. Práve toto ustanovenie bolo zapracované po verejnom stretnutí s občanmi aj poslancami a starostami k téme racionalizácie v marci 2025 v Košiciach.
TASR o tom informoval poslanec Národnej rady SR Igor Šimko.
UPOZORNENIE: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.
rt