Vyjadrenie: Reakcia MS SR na naliehavé stanovisko Benátskej komisie
24. septembra 2025 20:29
Bratislava 24. septembra (TASR) - Na úvod by sme chceli oceniť, že Benátska komisia vo svojej správe pozitívne zhodnotila našu intenzívnu a otvorenú komunikáciu. Zároveň pozitívne hodnotíme i obsah stanoviska.
Benátska komisia naznačuje potrebu širšej spoločenskej diskusie. Tu musíme skonštatovať, neustále vedieme mnohé konzultácie so zástupcami Európskej komisie aj s rôznymi medzinárodnými organizáciami, ktorých je Slovensko členom, čím dokazujeme snahu o čo najväčšiu transparentnosť.
Legislatívny proces k novele Ústavy začal v januári 2025 a spoločenská i politická diskusia k tejto téme pokračuje. Opätovne pripomíname že návrh novely ústavy prešiel štandardným legislatívnym procesom s dostatočnými časovými lehotami a možnosťou zapojenia sa a vyjadrenia všetkých relevantných subjektov. Navyše návrh ústavného zákona sa menil s cieľom získania väčšieho konsenzu v parlamente. Skutočnosť, že ho podporuje aj časť opozície svedčí práve o tom, že obsah novely ústavy predstavuje širší politický konsenzus naprieč politickým spektrom. Návrh má aj všeobecnú podporu obyvateľstva, ktoré vyznáva tradičné hodnoty, čo preukazuje aj prieskum agentúry NMS Market Research zo septembra 2025. Intenzívna diskusia prebehla i na rokovaní výborov Národnej rady Slovenskej republiky, kde prebehla rozsiahla polemika s expertkou za iniciatívu Inakosť. Občianska spoločnosť bola informovaná a mala dostatočný priestor na vyjadrenie prípadných pripomienok. Navyše k téme návrhu novely ústavy bolo publikovaných množstvo odborných článkov, polemík, či stanovísk od popredných ústavných právnikov. K návrhu novely ústavy prebehli a prebiehajú rozsiahle konzultácie a vecné, odborné diskusie.
Čo sa týka zakotvenia národnej identity a nadradenosti ústavy, sme presvedčení, že o týchto citlivých otázkach má právo rozhodovať jedine slovenský parlament, a to v zmysle práva na sebaurčenie a demokracie. Viaceré členské štáty si explicitne vyhradzujú právo, aby otázky národnej identity patrili do vnútroštátneho rozhodovania a nie do rozhodovania medzinárodných orgánov, organizácií, prípadne orgánov EÚ. Takýmito štátmi napríklad sú, Nemecko, Estónsko, Francúzsko alebo Poľsko.
Orgány EÚ a medzinárodné organizácie a inštitúcie nemajú právo rozhodovať o slovenských kultúrno-etických otázkach. Aj z tohto dôvodu považujeme za dôležité v ústave zdôrazniť, že v týchto oblastiach nikdy neprišlo k prenosu kompetencií ani na EÚ ani na iné medzinárodné organizácie. Slovenská ústava nielen predpokladá suverenitu, ale ju aj garantuje a to aj vo vzťahu k nadnárodnému právu. Je potrebné upozorniť na fakt, že Benátska komisia predpokladá svojvôľu, ba až zlovôľu slovenských orgánov pri dodržiavaní záväzkov z medzinárodného práva.
Pokiaľ ide o stanovisko Benátskej komisie k navrhovanému ústavnému zákazu náhradného materstva pozitívne vnímame, že benátska komisia uznala, že surrogátne materstvo je inštitút spojený so zvýšeným rizikom zasahovania do základných ľudských práv a slobôd a že toto ústavné ustanovenie nie je v rozpore s normami v oblasti ľudských práv.
Rovnako ustanovenie, ktoré požaduje rovnosť medzi mužmi a ženami pri odmeňovaní za vykonanú prácu Benátska komisia víta a konštatuje súlad tohto ustanovenia so záväzkami Slovenskej republiky.
Pokiaľ ide o časť stanoviska venovanú problematike osvojenia, súhlasíme s konštatovaním Benátskej komisie, že: „V súčasnosti neexistuje povinnosť rozšíriť manželstvo na páry rovnakého pohlavia. Ak teda štát, ako napríklad Slovensko, vyhradzuje manželstvo mužovi a žene a zároveň obmedzuje spoločné osvojenie na manželské páry, vylúčenie nezosobášených párov, bez ohľadu na sexuálnu orientáciu ich členov, samo o sebe nepredstavuje porušenie (dohovoru)“.
„Ako uvádza samotná slovenská legislatíva, jediným vodiacim princípom pri rozhodovaní o adopcii musí byť najlepší záujem dieťaťa“. Zároveň poukazujeme na skutočnosť, že pravidlo najlepšieho záujmu dieťaťa je už v súčasnosti obsiahnuté v platnom a účinnom znení zákona o rodine a rovnako pravidlá osvojenia sa nemenia, len povyšujú na ústavnú úroveň.
V časti venovanej vzdelávaniu Benátska komisia konštatuje, že „úloha rodičov je výslovne uznaná v článku 2 protokolu č. 1 k EÚLP, ktorý zaručuje „právo rodičov zabezpečiť vzdelávanie a výchovu v súlade s ich vlastným náboženským a filozofickým presvedčením“. Toto právo však nie je absolútne a musí byť vyvážené právami dieťaťa a povinnosťou štátu poskytovať vzdelávanie“.
K tejto časti stanoviska uvádzame, že práve toto je podstatou navrhovaného článku 41 ods. 8 Ústavy, ktorý znie: „Výchovu a vzdelávanie detí v oblasti formovania intímneho života a sexuálneho správania možno poskytovať len so súhlasom zákonného zástupcu. Vzdelávanie zamerané na ochranu zdravia, telesnú integritu a prevenciu zneužívania tvorí súčasť všeobecného vzdelávania detí v podobe primeranej ich veku“.
V kontexte navrhovaného znenia článku 52a Ústavy „Slovenská republika uznáva len biologicky určené pohlavie muža a ženy“. Benátska komisia zdôrazňuje právo jednotlivcov na vlastnú identitu založenú nielen na ich pohlaví pri na narodení, ale aj na ich rodovej identite.
V tejto súvislosti musíme poukázať na správu osobitnej spravodajkyne OSN pre násilie páchané na ženách a dievčatách, Reem Alsalem zo 16. júna 2025, podľa ktorej: „Pohlavie“ sa chápe ako biologická kategória a ako rozdiel medzi ženami a mužmi, ako aj medzi chlapcami a dievčatami. Odkazy na „pohlavie“ sa vzťahujú na biologický rozdiel medzi mužmi a ženami, ktorý sa vyznačuje odlišnými evolučnými spôsobmi rozmnožovania.“
V rámci tejto správy sa ďalej argumentuje, že „uznanie reality biologického pohlavia je kľúčové pri riešení špecifických foriem útlaku, ktorým čelia ženy a dievčatá.“ V tejto súvislosti osobitná spravodajkyňa taktiež upozorňuje na zistenia, že ignorovanie biologického pohlavia znižuje schopnosť štátov účinne identifikovať a eliminovať takéto formy násilia, pričom správa tiež kritizuje aj nahrádzanie rodovo špecifického jazyka neutrálnym alebo zameraným na rodovú identitu, čo môže viesť k dehumanizácii žien a oslabeniu ich právnej ochrany.
Negatívne dôsledky vynechávania jazykových kategórií špecifických pre pohlavie sa prejavilo aj v nedávnom rozhodnutí Najvyššieho súdu Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska vo veci For Women Scotland Ltd v The Scottish Ministers (UKSC 2025/0042) z 16. apríla 2025, ktorý stanovil, že pojmy „pohlavie“ a „žena“ v domácom antidiskriminačnom práve sa musia chápať ako odkazy na biologické pohlavie v rámci zákona o rovnosti z roku 2010 (Equality Act 2010) a určenia jeho správneho výkladu, ktorého cieľom je poskytnúť zákonnú ochranu osobám, ktoré sú ohrozené nezákonnou diskrimináciou. Slovenská právna úprava je v súlade s inými právnymi poriadkami, ktoré uznávajú len dve pohlavia, ktoré sú navyše biologicky podmienené (napr. Veľká Británia, Švédsko, Francúzsko). Bez biologicky zmeneného pohlavia, ostáva osobe v zmysle slovenského práva také pohlavie, aké jej bolo určené pri narodení. Zároveň ústava v čl. 12 ods. 2 zakazuje diskrimináciu na základe pohlavia, rodu či sexuálnej orientácie. V návrhu novely ústavy tak nejde o žiadnu novinku, ale o zachovanie súčasného stavu. Rovnako tak práva transexuálnych osôb z hľadiska tranzície zostávajú zachované a nič sa na ich statuse nemení.
Akú funkciu bude národná identita plniť nebude závisieť od svojvôle, ale od vnútroštátneho výkladu Ústavným súdom SR a od ústavného dialógu so Súdnym dvorom EÚ. Slovenská republika je dlhodobo spoľahlivý partner v medzinárodných vzťahoch a dôsledne dodržiavame svoje medzinárodné záväzky. Navyše pripomíname, že otázka národnej identity nie je ničím novým, už v roku 2002 prijala Národná rada SR Uznesenie č. 1853, ktorým schválila Deklaráciu Národnej rady Slovenskej republiky o zvrchovanosti členských štátov Európskej únie v kultúrno-etických otázkach.
TASR o tom informoval vedúci tlačového oddelenia Ministerstva spravodlivosti (MS) SR Petar Lazarov.
UPOZORNENIE: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.
dah