Vyjadrenie: MŠVVaM: T. Drucker: Školstvo čaká najväčšia reforma za...
včera 15:35
Vyjadrenie: MŠVVaM: T. Drucker: Školstvo čaká najväčšia reforma za posledných 20 rokov
Bratislava 22. augusta (TASR) - Vláda Slovenskej republiky schválila balík siedmich zákonov, ktoré predstavujú najväčšiu zmenu v slovenskom školstve za posledné roky. Týka sa všetkých úrovní vzdelávania - od materských škôl až po vysoké školy - s hlavným cieľom zabezpečiť deťom a mladým ľuďom kvalitné vzdelanie a férové podmienky na ich rozvoj. Školy získajú spravodlivejšie financovanie, učitelia menej byrokracie a žiaci lepšie podmienky na učenie aj osobný rast. To, čo dlhé roky chýbalo, dnes dostáva konkrétnu podobu.
Slovensko dlho zaostávalo za najlepšími v Európe a nedokázalo poskytnúť žiakom, študentom ani učiteľom to, čo potrebujú. O modernizácii vyučovania či spravodlivejšom financovaní škôl prechádzajúci predstavitelia rezortu rozprávali, no chýbala politická vôľa zmeny uskutočniť.
„Nemôžeme sa donekonečna utešovať kozmetickými úpravami, ktoré iba maskujú problémy. Nemôžeme stále len dobiehať, zatiaľ čo svet okolo nás kráča míľovými krokmi. Naše deti potrebujú školstvo, ktoré ich pripraví na 21. storočie. Vzdelávací systém na Slovensku čakal dve desaťročia na skutočnú reformu. Dnes môžem konečne povedať, že vláda Slovenskej republiky podporila veľký skok vpred a našou úlohou je dotiahnuť ho do úspešného konca,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Predprimárne vzdelávanie
Prečo: Prvé roky života sú rozhodujúce pre budúci rozvoj dieťaťa. Kvalitné predprimárne vzdelávanie posilňuje kognitívne, sociálne aj emocionálne schopnosti a dokáže výrazne znížiť vzdelávacie nerovnosti. Rozdiely medzi deťmi sa pritom začínajú tvoriť už v predškolskom veku. Slovenská republika má najhoršie výsledky vplyvu chudoby na kvalitu vzdelávania v rámci Európy, pričom do škôlok nechodia najmä deti z chudobných pomerov, ktorým by socializácia pomohla najviac. Výskumy OECD potvrdzujú, že kvalitné vzdelávanie v ranom veku má dlhodobý pozitívny vplyv na úspešnosť v škole a uplatnenie v živote. Slovensko doteraz zaostávalo za medzinárodne osvedčenými prístupmi, a preto je potrebné konať.
Čo navrhujeme: Od školského roka 2027/2028 zavádzame povinné predprimárne vzdelávanie pre deti od štyroch rokov a od školského roka 2028/2029 aj pre deti od troch rokov. Nadväzujeme tak na aktuálne platné povinné predprimárne vzdelávanie pre päťročné deti. Zákonný zástupca môže zabezpečiť predprimárne vzdelávanie sám, ak má ukončené najmenej stredné vzdelanie. Ak to nie je možné, dieťa bude musieť nastúpiť do materskej školy. Zároveň zostáva zachované právo každého dieťaťa na prijatie do materskej školy, ak o to rodičia požiadajú.
Čo to prinesie: Každé dieťa dostane rovnakú šancu na kvalitný štart do života. Posilní sa rozvoj jeho schopností, zvýši sa školská úspešnosť a znížia sa nerovnosti medzi deťmi z rôzneho prostredia. Slovensko sa tým priblíži k osvedčeným medzinárodným modelom a posilní inkluzívny charakter svojho vzdelávacieho systému. Investícia do predprimárneho vzdelávania zvyšuje úspešnosť detí na všetkých ďalších úrovniach vzdelávacieho systému, ako aj v neskoršom živote.
Základné školy
Prečo: Súčasný systém prideľovania a prijímania detí do materských a základných škôl bol nejednotný a často nespravodlivý. Obce určovali školské obvody rozdielne, pravidlá neboli jasné, čím sa porušilo právo detí na bezpodmienečný prístup ku vzdelávaniu. Cirkevné a súkromné školy dostávali rovnakú mieru finančnej podpory od štátu ako verejné, hoci nemuseli prijímať deti zo spádovej oblasti a mohli si vyberať školné. OECD upozorňuje, že tento model vytvára nerovnosti a oslabuje verejné vzdelávanie.
Čo navrhujeme: Zavádzame novú definíciu verejných školských obvodov ako základný mechanizmus spravodlivého prijímania do základných škôl. Každá obec bude povinná určiť verejný školský obvod všeobecne záväzným nariadením, a to pre každú základnú a materskú školu. Zohľadní sa kapacita škôl, vzdialenosť, dopravná dostupnosť, právo detí na vzdelávanie v štátnom jazyku aj v jazyku menšín, zákaz segregácie a princíp inkluzívneho vzdelávania. Na tento rámec nadväzuje inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania - cirkevné a súkromné školy budú môcť získať plné verejné financovanie, ak prijmú záväzok plniť verejnú službu: prijímať deti zo spádového obvodu, neposkytovať vzdelanie podmienené poplatkami a zabezpečiť transparentné prijímanie. Ostatné neštátne školy môžu uzatvoriť dohodu o verejnej službe, ak preukázateľne prispievajú k verejnému záujmu - napríklad prijímaním detí zo znevýhodneného prostredia alebo zavádzaním inovácií.
Čo to prinesie: Rodičia budú mať istotu jasne určeného obvodu, pravidlá budú rovnaké pre všetkých a školy transparentne zverejnia svoje kapacity. Verejné zdroje pôjdu spravodlivo prednostne do škôl, ktoré plnia verejnú službu, a financovanie bude viazané na rovnosť prístupu. Reforma odstráni nerovnosti, zvýši inklúziu a posilní kvalitu aj dôveryhodnosť verejného vzdelávania.
Stredné školy
Prečo: Žiaci nerozumejú matematike, odborné školy nepripravujú na moderné povolania a mladí ľudia sa nevedia uplatniť. Toto je problém, ktorý musíme riešiť okamžite.
Čo navrhujeme: Po minuloročných opatreniach zameraných na optimalizáciu siete stredných škôl, ministerstvo školstva spúšťa zásadnú reformu stredného vzdelávania. V matematike zavádzame nový spôsob výučby - žiaci sa budú učiť prostredníctvom objavovania, praktických úloh a problémov z reálneho života, nie len memorovaním vzorcov. Súčasťou bude dvojúrovňová maturita, ktorá bude od roku 2027 povinná - základná pre všetkých a vyššia pre študentov smerujúcich na technické a prírodovedné odbory. V odbornom školstve vzniknú centrá excelentnosti, ktoré nastavia štandardy pre ostatné školy a prepoja sa s univerzitami aj trhom práce. Rozšíri sa duálne vzdelávanie o nové formy a odbory, vrátane zdravotníckych škôl. Zavádza sa digitálna prax a stredné priemyselné školy získajú samostatné postavenie s možnosťou transformácie na vyššie odborné školy. Súčasťou reformy je aj rozsiahla podpora učiteľov - systematické preškoľovanie, nové metodiky a moderné učebné materiály.
Čo to prinesie: Stredné školy budú modernejšie, matematika bude zrozumiteľná a maturita nastaví jasné pravidlá. Odborné školy sa viac prepoja s praxou a absolventi budú pripravení na prácu aj na budúcnosť.
Vysoké školy
Prečo: Vysoké školy čelia novým domácim aj medzinárodným výzvam. Mladí ľudia odchádzajú študovať do zahraničia, atraktivita akademickej kariéry pre špičkových odborníkov a mladých vedcov je slabá a absolventi často nezískavajú dostatok praktických skúseností už počas štúdia. Súčasný zákon je po 23 rokoch a 52 novelách neprehľadný a zväzuje školy aj študentov zbytočnou byrokraciou.
Čo navrhujeme: Ministerstvo školstva pripravilo nový zákon o vysokých školách. Stavia na osvedčených základoch, ale prináša jasné pravidlá, viac slobody a moderné nástroje pre univerzity, učiteľov aj študentov.
Menej byrokracie - rušíme zastarané doklady, zjednodušujeme prihlášky a komunikáciu presúvame do elektronickej podoby.
Jasné pravidlá - absolvent bakalárskeho stupňa musí získať všetky zručnosti potrebné pre povolanie. Kredity a výstupy štúdia budú nastavené transparentne a uznávanie sa rozšíri na rôzne formy vzdelávania. Pri mobilite budú študenti vopred vedieť, koľko kreditov im škola uzná.
Viac slobody - flexibilnejší výber predmetov, možnosť kratších programov, voľba medzi záverečnou prácou a stážou, väčšie možnosti mobility doma aj v zahraničí.
Silnejšie prepojenie na prax - povinné praktické vyučovanie v profesijných a učiteľských programoch, zapojenie odborníkov z praxe, podnikové štipendiá a využitie umelej inteligencie vo výučbe.
Lepšie podmienky pre učiteľov - sabatikal raz za sedem rokov, možnosť pracovnej zmluvy do 70 rokov a nové pozície pre odborníkov z praxe.
Bezpečná a podporná akademická pôda - zákaz nosenia zbraní, možnosť vylúčenia študenta pri ohrození bezpečnosti, posilnenie poradenských služieb, mentoring a buddy systém.
Kvalita výučby - výberové konania do výkonnej rady SAAVŠ a väčší dôraz na štandardy a odporúčania európskych hodnotiacich inštitúcií.
Čo to prinesie: Nový zákon otvorí slovenské vysoké školy medzinárodnému a modernejšiemu prostrediu. Absolventi získajú viac praktických skúseností a budú lepšie pripravení na život aj pracovný trh. Školy budú viac prepojené s praxou a zahraničím, učitelia dostanú lepšie podmienky a študenti viac možností. Slovenské vysoké školstvo sa tak posunie bližšie k tomu, čo dnešní aj budúci mladí ľudia od univerzít očakávajú.
Ochrana žiakov a učiteľov
Prečo: Škola nemá len učiť, ale aj chrániť - pred útokmi, šikanou a rastúcimi problémami s duševným zdravím detí. Ak chceme, aby sa v školách cítili bezpečne žiaci aj pedagógovia, musíme konať.
Čo navrhujeme: Do zákona po prvý raz zavádzame pojem ochrana duševného zdravia. Posilňujeme ochranu učiteľov - priestupkom bude verejné zosmiešňovanie, šírenie klamstiev či poškodzovanie ich cti. Zodpovednosť ponesie aj učiteľ alebo rodič, ak opakovane odmietne riešiť rizikové správanie. Zlepšujeme aj prenos informácií medzi školami a poradenskými zariadeniami, aby bolo možné reagovať rýchlejšie.
Čo to prinesie: Školy budú bezpečnejšie a spravodlivejšie. Učitelia získajú ochranu a deti citlivý systém podpory duševného zdravia. Rodičia budú viac zapojení a školy budú mať jasné nástroje, ako predchádzať krízovým situáciám. Škola sa stane miestom, kde sa deti aj učitelia cítia rešpektovaní a chránení.
Menej byrokracie, viac podpory
Prečo: Školy, učitelia aj rodičia sú preťažení papierovaním. Rodičia nosia tie isté potvrdenia na viaceré miesta, riaditelia spracúvajú stovky prihlášok ručne. Je to neefektívne a oberá všetkých o čas aj energiu.
Čo navrhujeme: Zavádzame e-Prihlášky pre materské, základné a stredné školy na jednotnej platforme ministerstva školstva, s možnosťou prioritizácie škôl podľa českého modelu. Údaje od pediatrov či poradenských zariadení sa budú čerpať priamo z registrov, aby ich rodičia nemuseli opakovane nosiť. Rozhodnutia o prijatí sa budú oznamovať elektronicky. Automatizuje sa aj výmena údajov o dochádzke či o podporných opatreniach - školy ich už nebudú musieť samostatne hlásiť.
Čo to prinesie: Rodičia prihlásia dieťa do školy rýchlo a pohodlne online, bez papierov a behania po úradoch. Školy získajú jednotný systém, ktorý im zníži administratívu. Prijímací proces bude jasnejší a férovejší, kapacity škôl sa využijú lepšie a odvolaní bude menej.
Lepšie riadenie škôl
Prečo: Dnešný systém školskej správy je zložitý a nejednotný. Niektoré školy fungujú bez právnej subjektivity, právne formy sú nejasné a spôsobujú problémy v riadení aj hospodárení. Výber riaditeľov je často netransparentný a pravidlá sa líšia podľa zriaďovateľov. Register škôl je neprehľadný, administratívne náročný a nedáva jasný obraz o sieti škôl.
Čo navrhujeme: Nový zákon o školskej správe zavádza jasné a jednotné pravidlá. Každá škola bude samostatnou právnickou osobou - verejné školy ako rozpočtové alebo príspevkové organizácie, súkromné a cirkevné ako neziskové organizácie. Zavádzame transparentné výberové konania na riaditeľov s povinným zverejňovaním víťazných projektov. Posilňujeme rady škôl a pedagogické rady, zápisnice zo zasadnutí budú povinne zverejňované. Vznikne nový register škôl, ktorý zjednotí dnešné evidencie a odbúra administratívu. Novým prvkom je aj inštitút verejného poskytovateľa - teda škôl, ktoré sa zaviažu prijímať žiakov zo spádových obvodov podľa rovnakých pravidiel.
Čo to prinesie: Správa škôl bude jasnejšia a transparentnejšia. Riaditelia získajú viac zodpovednosti, rodičia a učitelia väčšiu dôveru. Register prinesie poriadok a menej byrokracie. Verejný poskytovateľ zaručí rovnaký prístup k vzdelaniu pre všetky deti. Výsledkom bude modernejší a spravodlivejší systém.
Nedostatok učiteľov
Prečo: Školstvo dlhodobo trpí nedostatkom učiteľov aj nejasnými pravidlami pre kvalifikáciu a profesijný rozvoj. Učitelia materských škôl nemajú jednotné požiadavky, na stredných školách chýbajú odborní pedagógovia a digitalizácia prináša nové nároky, na ktoré systém nevie pružne reagovať.
Čo navrhujeme: Zavádzame novú kategóriu „pedagogický zamestnanec - kandidát“, ktorá umožní študentom vysokých škôl učiť popri štúdiu a tak pomôcť riešiť nedostatok učiteľov. Spresňujeme kvalifikačné požiadavky pre učiteľov, posilňujeme digitálne kompetencie cez školských koordinátorov a nové vzdelávacie kurzy. Profesijný rozvoj učiteľov sa zmodernizuje - umožní rýchlejšie atestácie, inovačné vzdelávanie podľa potrieb spoločnosti a vznikne katalóg vzdelávacích programov.
Čo to prinesie: Budeme mať viac kvalifikovaných a motivovaných učiteľov. Školy získajú stabilnejšie personálne zázemie a učiteľské povolanie sa stane atraktívnejším. Žiaci budú mať kvalitnejšie vzdelávanie, ktoré bude držať krok s modernou dobou.
Reforma špeciálnych zariadení
Prečo: Výchovné zariadenia sa takmer 30 rokov nereformovali. Deti boli prijímané bez riadnej diagnostiky, často len podľa voľných kapacít, čo viedlo k neefektívnej pomoci. Chýbali štandardy, jasne definované práva detí aj kontrola. Zariadenia fungovali izolovane, bez väzieb na rodinu či školu a mnohé sa stali „odkladiskami“ namiesto podpory.
Čo navrhujeme: Zavádzame povinnú pobytovú diagnostiku detí, rozšírenie činnosti centier o ambulantnú a terénnu starostlivosť a ich prepojenie s poradenským systémom. Posilňujeme práva detí, prácu s rodinou a transparentnosť - zariadenia budú povinne zverejňovať vnútorné poriadky aj voľné kapacity. Do roku 2027 sa liečebno-výchovné sanatóriá transformujú na moderné diagnostické a reedukačné centrá s nastavenými štandardmi a jasnými kontrolnými mechanizmami.
Čo to prinesie: Deti dostanú včasnú diagnostiku a pomoc podľa reálnych potrieb. Zlepší sa kvalita starostlivosti a posilnia sa práva detí. Zariadenia sa prepoja s rodinami, školami aj poradenskými službami. Namiesto odkladania problémov sa zameriame na prevenciu a podporu priamo v prirodzenom prostredí dieťaťa.
„Uvedomujem si, že ide o veľký balík zmien a že môžu byť obavy, či ich vzdelávací systém zvládne. Chcem ubezpečiť, že všetky zmeny sú starostlivo naplánované, majú jasný harmonogram a dostatočné prechodné obdobia, aby ich školy, učitelia aj rodičia vedeli postupne zvládnuť. Každý zákon je dielom skladačky - od materských škôl až po univerzity - a iba spolu vytvárajú zmysluplný a funkčný celok,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Reforma má jasný plán. Kurikulum sa zavádza postupne, maturita z matematiky sa bude týkať prvákov, ktorí nastúpia na strednú školu v roku 2027 a povinné predprimárne vzdelávanie od 3 rokov až od roku 2028. Všetko má svoje fázy a školy majú dostatok času na adaptáciu. Ministerstvo školstva nastavilo tempo, ktoré umožní zmeny zavádzať postupne a zvládnuteľne. Reforma je o budúcnosti Slovenska, o tom, aby deti mali školy, ktoré ich pripravia na 21. storočie, učitelia podporu a rešpekt a rodičia dôveru, že ich dieťa dostane spravodlivú šancu.
TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.
UPOZORNENIE: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.
luf