Vyjadrenie: Vyhlásenie splnomocnenkyne vlády SR pre rozvoj občianskej...
21. augusta 2025 9:46
Vyjadrenie: Vyhlásenie splnomocnenkyne vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti Simony Zacharovej
Bratislava 21. augusta (TASR) - Splnomocnenkyňa vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti Simona Zacharová sa vo štvrtok 21.08.2025 osobne stretne s delegáciou Benátskej komisie, ktorá navštívi SR v dňoch 21.-22.08.2025.Spoločne so zástupcami Úradu vlády SR, Ministerstva financií SR a ďalších odborných útvarov Ministerstva vnútra SR bude komunikovať a zodpovedať otázky ohľadom prijatej novely zákona o MNO (Zákon č.109/2025 Z.z.).
Splnomocnenkyňa víta možnosť odborne diskutovať o spôsobe predloženia poslaneckého návrhu tohto zákona, ako aj jej aktívnej roly v tomto procese, forme zapojenia MNO, ako aj ďalších zainteresovaných aktérov. Zároveň je pripravená opakovane prezentovať odborné stanoviská úradu splnomocnenkyne k obsahu tejto prijatej právnej normy. Z otázok, ktoré boli zo strany Benátskej komisie vopred predložené, vyplýva, že Benátska komisia má záujem o komplexnú odbornú argumentáciu. Veríme, že naše odpovede budú dostačujúce pre vytvorenie si konečného stanoviska komisie. V záujme transparentnosti a verejného záujmu sme sa rozhodli týmto zverejniť naše odpovede na otázky, ktoré nám boli vopred zaslané zo strany Benátskej komisie.
1. How was the potential impact of the amendments assessed (including any possible negative effects on associations regarding the effective enjoyment of Freedom of Association, the Right to Privacy, and the prohibition of discrimination, or whether the specific objective of combating money laundering and terrorism can be achieved through alternative measures or more targeted legislation, etc.)?
Nakoľko išlo o poslanecký návrh zákona, k posúdeniu vplyvov sa nevieme vyjadriť. Zároveň sme však presvedčení, že k negatívnym vplyvom na právo slobodne sa združovať v súvislosti s prijatým zákonom nemôže prísť. Ako sme uviedli v našom vyjadrení pre Ústavný súd SR súvisiacim s podaním týkajúcim sa schváleného zákona, právo slobodne sa združovať nie je vyjadrené len v zák. č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov, no aj v ďalších právnych predpisoch, ako napríklad Občiansky zákonník (záujmové združenia právnických osôb, zmluva o združení), Obchodný zákonník (obchodné spoločnosti a družstvo), zák. č. 85/2000 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach, či zák. č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností. Aj združenia podľa uvedených zákonov podliehajú nárokom na transparentnosť ich financovania, pričom to nie je považované za obmedzenie práva slobodne sa združovať a ani to do dnešného dňa ani v jednom prípade nebolo napadnuté.
2. To what extent have representatives of civil society, the Council of the Government of the Slovak Republic for Non-Governmental Non-Profit Organisations, and the expert community been involved in such analysis or consulted during the drafting and review of the proposed amendments?
Poslanecký návrh zákona bol prerokovaný so zástupcami MNO, Úradom vlády SR, s Ministerstvom vnútra SR, s Ministerstvom spravodlivosti SR, Finančnou spravodajskou jednotkou Prezídia Policajného zboru SR, Právnickou Fakultou Univerzity Komenského. O návrhu rokoval aj stály poradný orgán vlády SR - Rada vlády SR pre MNO, ktorý k nemu prijal aj dve uznesenia. Na základe prerokovania s relevantnými aktérmi Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti vypracoval súbor odporúčaní, ktoré boli vo veľkej miere premietnuté do výsledného návrhu, ktorý bol schválený parlamentom.
3. Reporting and disclosure obligations imposed on NPOs regardless of their activities, types, sizes, and capacities.
Novo zavedený inštitút výkazu o transparentnosti zohľadňuje právne formy MNO a aj ich veľkosť: občianske združenia a organizácie s medzinárodným prvkom sú povinné vypracovávať výkaz až od ročného príjmu viac ako 35.000 EUR, čo vylučuje tzv. malé MNO.
Zároveň je potrebné uviesť, že MNO sú právnické osoby. Každá právnická osoba musí mať zriadený minimálne štatutárny orgán, ktorý je povinný pri výkone svojej funkcie postupovať s odbornou starostlivosťou. Zároveň je každá právnická osoba povinná viesť účtovníctvo, v ktorom okrem iného eviduje ako príjmy, tak aj výdavky. Výkaz o transparentnosti je jednoduchým prehľadom hospodárenia MNO, ktorý musí zvládnuť vypracovať každý štatutár.
4. Necessity of implementing additional public disclosure obligations beyond those already mandated by the Law.
Občianske združenia a organizácie s medzinárodným prvkom do schválenia návrhu zákona nemali okrem vedenia účtovníctva a vypracovania účtovnej závierky povinnosť vypracovávať iné dokumenty, ktoré by poskytovali prehľad o ich činnosti a hospodárení, ako napríklad výročnú správu. Tento nedostatok bol SR pravidelne vytýkaný a SR bola vyzývaná na zvýšenie transparentnosti financovania a činnosti týchto právnych foriem MNO.
Nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby mali už predtým zavedenú povinnosť vypracovávať výročné správy, avšak v neštruktúrovanej forme. Výročné správy týchto právnych foriem MNO sú nejednotné, navzájom neporovnateľné, majú malú výpovednú hodnotu a neposkytujú dostatočne transparentný prehľad ich financovania a činnosti.
Nakoľko by však zavedenie inštitútu výročnej správy aj pre občianske združenia a organizácie s medzinárodným prvkom prinieslo nadmernú administratívnu záťaž, predkladatelia návrhu pristúpili k vytvoreniu jednoduchého a štruktúrovaného výkazu o transparentnosti pre všetky právne formy MNO. Zároveň sa pre tie formy MNO, ktoré aj naďalej majú povinnosť vypracovávať výročné správy, zjednodušili požiadavky na ich obsah, resp. sa z výročných správ vypustili tie údaje, ktoré sa uvádzajú vo výkaze.
5. Escalating fines imposed for non-compliance with reporting obligations - proportionality and remedies.
Voči rozhodnutiu správneho orgánu sú zo zákona prípustné ako riadne, tak aj mimoriadne opravné prostriedky. Zároveň je voči rozhodnutiu správneho orgánu o pokute prípustná aj správna žaloba, o ktorej rozhodujú správne súdy, organizačne oddelené od všeobecných súdov.
Zároveň za nesplnenie povinnosti vypracovať a zverejniť výkaz nehrozí sankcia zrušenia, resp. rozpustenia MNO, ako je tomu v prípade výročnej správy. Zákonodarca sa pri porušení tejto povinnosti rozhodol zaviesť oveľa miernejšiu sankciu, a to pokutu; pri prvom porušení povinnosti v rozmedzí od 1 do 1.000 EUR, pri druhom porušení od 1 do 10.000 EUR a pri treťom a ďalšom porušení od 5.000 do 10.000 EUR. Každá organizácia, ktorá túto povinnosť poruší, má možnosť splniť ju už pri prvom uložení pokuty.
Podotýkame, že tieto sankcie sa netýkajú malých občianskych združení a organizácií s medzinárodným prvkom, nakoľko povinnosť vypracovať a zverejniť výkaz o transparentnosti sa týka len tých, ktoré majú ročný príjem viac ako 35.000 EUR.
6. The powers granted to the supervisory bodies (Registry Office, Ministry of Interior) to process personal data without consent and to impose escalating fines, and the procedural safeguards thereto.
Osobné údaje fyzických osôb (darcov, prispievateľov a veriteľov) sa vo výkaze spracúvajú len v rozsahu meno a priezvisko. Oproti iným verejným databázam, ako sú napríklad register úpadcov, register pohľadávok štátu, register súdnych pohľadávok, obchodný register, živnostenský register, register mimovládnych neziskových organizácií, kde sa okrem mena a priezviska fyzickej osoby zverejňujú aj dátum narodenia a bydlisko, ide o spracúvanie v minimalistickom rozsahu. Osobné údaje členov orgánov sa budú aj naďalej spracúvať v takom rozsahu a na takom právnom základe, ako sa spracúvali aj doteraz.
Súhlas na spracúvanie osobných údajov nie je potrebný, nakoľko podľa nášho názoru ide o spracúvanie osobných údajov podľa čl. 6 ods. 1 písm. e) GDPR.
7. Different reporting and disclosure obligations imposed on non-governmental non-profit organisations and other legal entities (private businesses, chambers, and commercial enterprises) under the amended Freedom of Association Act; differentiation between NGOs (special rules for those working in the health and social sector).
Všetky právnické osoby so sídlom na území SR sú povinné viesť účtovníctvo a vypracovávať a zverejňovať účtovné závierky. Obchodné spoločnosti, družstvá, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby sú navyše povinné vypracovávať výročné správy. Iné združenia osôb, ako napríklad politické strany a hnutia musia okrem podrobných a štruktúrovaných výročných správ svoje financovanie preukazovať aj pomocou tzv. transparentného účtu.
Na občianske združenia a organizácie s medzinárodným prvkom sa do schválenia návrhu zákona nevzťahovali žiadne požiadavky na transparentnosť ich financovania, za čo SR kritizovala napríklad OECD.
Preto SR pristúpila k odstráneniu nevyváženosti a nerovnosti požiadaviek na transparentnosť financovania medzi jednotlivými právnymi formami MNO. S prihliadnutím na špecifiká, najmä občianskych združení, sa nezaviedla povinnosť vypracovávať a zverejňovať výročné správy pre všetky právne formy MNO, avšak pristúpilo sa k zavedeniu jednoduchého, prehľadného a štruktúrovaného výkazu o transparentnosti.
V porovnaní s inými druhmi právnických osôb sú občianske združenia a organizácie s medzinárodným prvkom naďalej vo výhodnejšom postavení z hľadiska transparentnosti ich financovania a činnosti.
TASR o tom informovala asistentka splnomocnenkyne vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti Simony Zacharovej Dominika Kováčová.
UPOZORNENIE: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.
luf