Mesto Prievidza chce zrušiť historické uznesenie, ktoré sa týka obchvatu
2. augusta 2025 13:45
Prievidza 2. augusta (TASR) - Samospráva Prievidze navrhuje zrušiť historické uznesenie, ktoré sa týka obchvatu mesta. Ešte v roku 2011 sa zaviazala vybudovať prepojenie z križovatky Ulice Ľ. Ondrejova, Nábrežnej ulice a Ulice P. J. Šafárika na plánovaný obchvat, vrátane výstavby mosta cez rieku Nitra. Zrušením má radnica záujem vytvoriť priestor pre rozumné riešenia, vrátane vyvolaných investícií, informovalo mesto.
Návrhom na zrušenie uznesenia, ktoré chce predložiť samospráva na rokovanie mestského zastupiteľstva, reaguje na obstaranie novej štúdie realizovateľnosti druhej etapy obchvatu mesta. „Rozhodnutie nevychádza zo zmeny názoru, ale z dôsledného zohľadnenia nových faktov a okolností po viac ako 14 rokoch. Zásadne sa zmenili možnosti a riziká spojené s pôvodne schváleným záväzkom,“ uviedla primátorka Katarína Macháčková.
Tvrdí, že mesto si potrebuje uvoľniť ruky a nebyť viazané tým, čo dnes nie je ani technicky, ani z pohľadu platnej územnoplánovacej dokumentácie uskutočniteľné.
Dodávateľom štúdie realizovateľnosti bude na základe výsledku verejnej súťaže, ktorú vyhlásila Slovenská správa ciest (SSC), spoločnosť Dopravoprojekt. Vedúca odboru stavebného poriadku, výstavby a životného prostredia mestského úradu Andrea Nikmonová vysvetlila, že práve štúdia má dať odporúčanie, kde a ako má byť obchvat vedený, aký má dopravný potenciál, čo dáva zmysel z pohľadu mobility aj životného prostredia. „Nemôžeme sa dnes držať niečoho, čo bolo v minulosti predpokladané, ak sa pripravuje realizácia úplne nového odborného posúdenia celej situácie,“ podotkla.
Zrušenie starého záväzku podľa radnice umožní mestu požadovať, aby bolo prípadné napojenie miestnych komunikácií na obchvat súčasťou tzv. vyvolaných investícií pri realizácii obchvatu. Teda, aby bolo aj napojenie sídliska Zapotôčky a Nového mesta financované zo strany štátu, ak štúdia jeho potrebu potvrdí. Primátorka poznamenala, že tento postup by odbremenil mestský rozpočet a zabezpečil, aby všetky súčasti dopravného riešenia boli navrhnuté a realizované komplexne.
Samospráva tiež tvrdí, že časť historického uznesenia nie je uskutočniteľná. Zastupiteľstvo Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) totiž nevyhovelo v rámci ostatných zmien a doplnkov územného plánu vyššieho územného celku historickej požiadavke mesta v podobe vybudovania cesty tretej triedy, ktorá by bola pokračovaním miestnej komunikácie od sídliskovej križovatky a plánovaného mosta ponad rieku Nitra do obce Kanianka. TSK vysvetlil, že na cestu prvej triedy je možné napojiť len komunikáciu druhej, respektíve tretej triedy, čo vyplýva z technických a legislatívnych obmedzení.
SSC má už zabezpečené financovanie prvej etapy druhej stavby obchvatu z Programu Slovensko. Predpokladá, že s prácami začne vybrané konzorcium firiem koncom augusta. Štúdiu uskutočniteľnosti k druhej etape obchvatu zase označil štát v harmonograme plánovaných výziev z Programu Slovensko za národný projekt, s plánovaným vyhlásením výzvy v štvrtom kvartáli tohto roka a alokáciou 394.101 eur. Samospráva deklarovala, že naďalej aktívne komunikuje so SSC i Ministerstvom dopravy SR. „Pre mesto je veľmi dôležitá aj druhá etapa obchvatu. Až obidve plánované etapy budú pre naše mesto trvalým riešením,“ zdôraznila primátorka.
amo mj