Kultúra: GMB v Mirbachovom paláci predstavuje tvorbu Kvet Nguyen

dnes 12:24
Bratislava 16. júla (TASR) - Najnovšiu tvorbu Kvet Nguyen prezentuje rozsiahla monografická výstava s názvom Kým voda nezmyje breh, inštalovaná v Galérii mesta Bratislavy (GMB). „Je koncipovaná ako vizuálne čítanie kapitol príbehu vietnamskej diaspóry na území bývalého Československa, od povojnovej migrácie až po súčasnosť,“ približuje galéria výstavu vietnamsko-slovenskej výtvarnej umelkyne, ktorú si môžu obyvatelia a návštevníci hlavného mesta pozrieť v Mirbachovom paláci do 23. novembra. „Nguyen sa svojou tvorbou často vzťahuje k textovým a vizuálnym obsahom, ktoré nachádza v oficiálnych dobových štátnych archívoch a médiách, silno podfarbených rasistickým a xenofóbnym naratívom,“ približuje galéria materiál, z ktorého umelkyňa vychádza. Rozsiahla samostatná prezentácia prepája jej tvorbu z posledných rokov s novými dielami, ktoré vytvorila špeciálne pre výstavu, vrátane filmovej doku-fikcie Hranice našej bolesti (2025). Film podľa GMB prostredníctvom kritickej fabulácie odráža existenciálne pocity a skúsenosti druhej generácie slovensko-vietnamskej komunity na území Slovenska. „Dotýka sa tém domova a spolupatričnosti a nepriamo apeluje na vytrácajúcu sa schopnosť ľudskej empatie,“ dodáva kurátorka výstavy Zuzana Flašková. Dodáva, že na výstave zaznievajú aj hlasy a slová pedagóga Omara Beirutiho, multidisciplinárnej umelkyne Shivone Dominguez Blaščíkovej, aktivistky Kim Kony a hudobníčky Adely Mede. Špeciálne miesto má vyhradené aj séria inscenovaných portrétov členov vietnamskej a kubánskej diaspóry v Čechách v 80. rokoch na fotografiách Libuše Jarcovjákovej. Kvet Nguyen, vlastným menom Hoa Nguyen Thi, sa narodila v roku 1995 v slovenských Nových Zámkoch. Výtvarná umelkyňa je doktorandka na Katedre fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Vo svojej multidisciplinárnej tvorbe sa primárne zaoberá témou inakosti v kontexte postsocialistických krajín strednej a východnej Európy a širších geopolitických súvislostí. Metódou autoetnografickej teórie reflektuje otázky dvojitej kultúrnej identity cez kategórie pamäti, migrácie, exilu a túžby. Je autorkou knihy Všetko, čo nás spája (2024), ktorá vyšla s podtitulom Príbeh slovenskej Vietnamky (N Press). han ryb
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring