T. Drucker: Zabezpečíme rovnosť šancí pre deti na národnostne zmiešanom... (2)
dnes 16:14
Komárno 7. júla (TASR) - Vízia školstva na národnostne zmiešanom území bola hlavnou témou okrúhleho stola v Komárne za účasti ministra školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáša Druckera (Hlas-SD) a zástupcov samosprávnych krajov, Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), Únie miest a ďalších profesijných organizácií.
Stretnutie sa zameralo na rozvoj regionálneho školstva v národnostne zmiešaných oblastiach s výrazným zastúpením maďarskej, rómskej a ďalších menšín. Cieľom diskusie je podľa ministra kvalitné a férové vzdelávanie pre všetky deti bez ohľadu na jazyk, ktorým hovoria doma.
Školy, ktoré vzdelávajú v národnostnom jazyku, pričom vo väčšine ide o školy na juhu Slovenska s vyučovacím jazykom maďarským, v mnohých obciach už narážajú v dôsledku demografie na ekonomické prežívanie, povedal na tlačovej konferencii po podujatí šéf rezortu a dodal, že popri nich sú tu školy slovenské, ktoré rovnako majú existenčné problémy.
„Hovorili sme o kvalite vzdelávania, o tom, kde nám chýbajú pedagógovia, čo urobiť pre to, aby sme ich dokázali doplniť. Máme tu zástupcu univerzity, s ktorým sme hovorili, akým spôsobom môžeme pomôcť s dodatočným dovzdelávaním učiteľov napríklad v oblasti občianskej náuky či geografie. Naozaj máme výrazný nedostatok kvalitných pedagógov, práve v národnostnom jazyku maďarskom,“ podotkol Drucker.
Podľa jeho slov diskutovali aj o témach týkajúcich sa budúceho spájania škôl, o vízii národnostných menšín, pričom v mnohých témach budú pokračovať v ďalších detailných debatách.
K pripravovaným legislatívnym zmenám minister povedal, že nimi reagujú na výsledky revízie výdavkov a analýzu dostupnosti vzdelávania v materinskom jazyku. Tie ukázali viacero problémov, napríklad zlú geografickú dostupnosť škôl pre deti z maďarsky hovoriacich rodín či nedostatočnú podporu výučby v rómskom jazyku.
Do legislatívnych zmien zapracovali odporúčania, medzi ktorými sú definícia zníženej dostupnosti vzdelávania, zlepšenie dopravnej dostupnosti a posilnenie prípravy kvalifikovaných pedagógov pre školy s maďarským vyučovacím jazykom.
Ministerstvo školstva zároveň predstavilo súbor opatrení, ktoré majú vytvoriť férové a kvalitné podmienky vzdelávania pre všetky deti bez rozdielu ich jazykovej či národnostnej príslušnosti. Medzi kľúčové opatrenia patrí zrušenie tzv. veľkostného koeficientu pre malé školy a jeho nahradenie podporným príspevkom pre školy, ktoré prijmú racionalizačné opatrenia, vytváranie školských klastrov na efektívnejšie zdieľanie zdrojov a personálu, nové pravidlá pre fungovanie školských obvodov, vrátane tých menšinových a cielená podpora málotriednych škôl v súlade s kurikulárnou reformou.
Predseda mimoparlamentnej strany Maďarská aliancia László Gubík poukázal na výrazný demografický pokles maďarskej menšiny. Od roku 2020 je každý rok o 20 percent menej príslušníkov tohto spoločenstva. „A to cítime aj v našom systéme materských a základných škôl. V zmysle programu strany, ktorý sme prijali 5. apríla v Košiciach, sa potrebujeme zaoberať otázkou strategického dohľadu nad národnostným školstvom. Požadujeme ústavné, právne a zákonné garancie, ktoré môžu posilniť národnostné školstvo a Maďarov žijúcich na Slovensku,“ dodal.
Maďarská aliancia podľa slov jej predsedu navrhuje posilnenie odboru národnostného školstva na rezorte školstva, vytvorenie sústavy národnostných škôl a školských zariadení, prijatie osobitného zákona o národnostnom školstve, a za nutné označil Gubík schválenie zákona o právnom postavení národnostných menšín, čo však už je kompetenciou vlády, nie rezortu školstva.
UPOZORNENIE: Správa bola rozšírená o 9. a 10. odsek.
lv mj