Vyjadrenie: P. Linhart: Kúpili ste si nefunkčný mixér a chcete späť svoje...
21. apríla 2023 12:45
Vyjadrenie: P. Linhart: Kúpili ste si nefunkčný mixér a chcete späť svoje peniaze? Predajca vám ich bude môcť vrátiť kedy to uzná za vhodné. Zrušenie 30dňovej lehoty je amaterizmus MHSR!
Bratislava 21. apríla (TASR) - Kúpili ste si nefunkčný mixér a chcete späť svoje peniaze? Predajca vám ich bude môcť vrátiť kedy to uzná za vhodné. Toto je novinka z dielne ministerstva hospodárstva a bude sa vzťahovať na všetky produkty s 30dennou lehotou pre vybavenie reklamácie, ktorú Ministerstvo hospodárstva SR ruší!
Dostali ste namiesto kila obľúbenej tresky iba 100 gramov? Je to v poriadku!
Ako spotrebitelia sme už doplatili na Sulíkove "kilečko", keďže SOI nebola schopná skontrolovať môj podnet ohľadom marketingovej promo-akcie s názvom Protiinflačná Garancia, čiže pohyb cien produktov pred tzv. "reguláciou základných potravín" (ako je víno a podobne). Sulíkove "kilečko", pri ktorom som dal spoločne s dnešným ministrom pôdohospodárstva Vlčanom námietku, nakoniec politicky prešlo bez nami navrhovaných úprav a dnes môžeme rovno zrušiť Slovenskú Obchodnú Inšpekciu, pretože tá už nevlastní kontrolné mechanizmy. A teraz tí istí ľudia na ministerstvo hospodárstva nám pripravili ďalšiu blbosť, ktorá odoberie ešte aj tie posledné práva spotrebiteľov na vrátenie peňazí u reklamovaného tovaru do 30tich dní.
Vláda na mimoriadnom zasadnutí (14. apríla 2023) schválila zmenu zákona o ochrane spotrebiteľa! V rôznych tlačových správach v médiách sa prezentujú buď rôzne dezinformácie, alebo sa Ministerstvom hospodárstva (MH SR) prezentujú zmeny iba vo veľmi povrchnej ale hlavne pozitívnej forme, viď. https://www.mhsr.sk/top/schvaleny-novy-zakon-o-ochrane-spotrebitela?csrt=10775879916946095782.
Podľa zverejneného návrhu zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý bol zverejnený ešte v roku 2022 na stránke https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2022/39 sa pripravuje implementácia zákona, ktorý výrazne obmedzí práva spotrebiteľov a posilní pozíciu a právnu ochranu obchodníkov oproti súčasnej právnej úprave. V krátkosti ako príklad uvádzam zrušenie rôznych povinností obchodníkov uvedených v § 4 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (napríklad povinnosť predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo v správnom množstve) a najmä úplne zrušenie dlhoročne zavedenej maximálnej 30 dňovej lehoty na vybavenie reklamácie, ako aj zrušenie iných povinností obchodníkov a práv spotrebiteľov v rámci reklamačného konania aktuálne upravených v § 18 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa.
Voči uvedenému zákonu vzniesli v rámci MPK pripomienky rôzne štátne inštitúcie, spotrebiteľské združenia, či odborná verejnosť, z čoho sú viac než alarmujúce vznesené pripomienky Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky a spotrebiteľskej organizácie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov na tomto uvedenom internetovom odkaze https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/-/SK/dokumenty/LP-2022-39, kde sú veľmi detailne a profesionálne popísané jednotlivé negatívne dopady takýchto zmien.
Ministerstvo hospodárstva však arogantne väčšinu týchto pripomienok neakceptovalo!
V rámci vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania sa Ministerstvo hospodárstva ohľadom vznesených pripomienok okrem iného v rámci zrušenia povinnosti vybavovať reklamácie najneskôr v 30 dňovej lehote ohradzuje tým, že Slovenská republika je povinná transponovať do vnútroštátnych právnych predpisov smernicu Európskeho parlamentu (EU) 2019/770 a smernicu EÚ 2019/771, kde uvádza nasledovné: "Transponovaná smernica (EÚ) 2019/771 je smernica s úplnou transpozíciou a členské štáty vo svojich právnych poriadkoch nemôžu ponechať v platnosti ani zaviesť ustanovenia, ktoré sa odchyľujú od ustanovení smernice, pokiaľ sa v nej neustanovuje inak. Predkladateľ má za to, že zavedenie fixnej všeobecnej lehoty na vybavenie reklamácie, respektíve ponechanie obdoby § 18 ods. 4 zrušovaného zákona č. 250/2007 Z. z. v slovenskom právnom poriadku, by nebolo v súlade so smernicou (EÚ) 2019/771."
Takisto by som rád upozornil aj na pripomienku v MPK od AZZZ SR k Čl. I, § 60 ods. 6
Návrh: "Poriadkovú pokutu možno uložiť do šiestich mesiacov odo dňa, keď sa orgán dohľadu dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr do jedného roka odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo".... s odôvodnením od AZZZ SR: ...veď vedia, že nebol súčinný hneď ako ho k tomu vyzvali. Pokuta má zmysel vtedy, keď je udelená bezprostredne po porušení povinnosti a nie nechávať objektívnu lehotu dlhú roky.
Takýchto hlúpostí, ktoré nás čakajú po implementácii v praxi je tam neúrekom.
Česká obchodná inšpekcia na svojich internetových stránkach https://www.coi.cz/novela-zakona-o-ochrane-spotrebitele/ zverejnila informácie ohľadom novely českého zákona o ochrane spotrebiteľa, do ktorého bolo podobne ako v iných členských štátoch potrebné okrem iného transponovať smernicu (EÚ) 2019/770, smernicu (EÚ) 2019/771 ako aj iné právne predpisy EÚ, na ktorej základe previedlo zmeny aj v našom zákone.
Avšak v súčasne platnom novelizovanom českom zákone o ochrane spotrebiteľa (Zákon č. 374/2022 Sb.) https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-374?fbclid=IwAR0JWwdYDZiWiSf_-UnVKKvZiV3d_7HBx__AGu4c2vUL5CzC_CRbgWmRiFY je aj napriek transpozícii uvedených smerníc v § 19 zachovaná povinnosť obchodníka vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní, ak sa so spotrebiteľom nedohodne na dlhšej lehote, ako aj iné povinnosti pri predaji výrobkov a služieb vrátane práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy, ak obchodník nedodrží určenú lehotu na vybavenie reklamácie. Česká republika tento zákon nejakým negatívnym spôsobom nezmenila, akurát do neho transponovala potrebné ustanovenia.
Slovenská a Česká republika majú skoro identické zákony o ochrane spotrebiteľa, ako aj rovnaké kontrolné orgány. Akurát s tým rozdielom, že Česká obchodná inšpekcia má zákonom ustanovené silnejšie kompetencie v oblasti spotrebiteľskej ochrany.
Naozaj si neviem vysvetliť ako je možné, že v Českej republike si aj napriek transpozícii uvedených smerníc ponechali dôležité zákonné ustanovenia na ochranu spotrebiteľov a v Slovenskej republike to podľa názoru úradníkov z Ministerstva hospodárstva, nie je možné a je potrebné lehotu na vybavenie reklamácie úplne zrušiť a zaviesť tzv. primeranú lehotu, ako aj zrušiť doterajšie zákonom garantované práva. Viete si predstaviť, čo nastane pri reklamáciách výrobkov a služieb u obchodníkov, alebo napríklad u takých developerov, ak sa úplne zruší 30 dňová lehota na vybavenie reklamácie, vrátane práva na odstúpenie od zmluvy po jej uplynutí a ponechá sa to na slobodnú vôľu obchodníkov a developerov dokedy reklamáciu vybavia? Jednotlivé dopady sú presne popísané v pripomienkach Generálnej prokuratúry SR k návrhu zákona. Nerozumiem, odkiaľ má vláda v demisii kompetenciu schvaľovať zákony, ktoré sa zásadným a najmä negatívny spôsobom dotknú každého občana SR. A hlavne pokiaľ sa jedná o vládu amatérov.
TASR o tom informoval poslanec Národnej rady SR Patrick Linhart.
UPOZORNENIE: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.