NOVEMBER89: Moc bezmocných v KHB je poctou a poďakovaním za November '89

21. novembra 2019 13:39
Bratislava 21. novembra (TASR) - Moc bezmocných je názov výstavy, ktorú pri príležitosti 30. výročia novembrových udalostí pripravila Kunsthalle Bratislava (KHB). Výstava s podtitulom "Politické aspekty v slovenskom a českom umení po roku 1989" prezentuje 50 kritických diel komentujúcich spoločenskú realitu od umelcov, ale aj umeleckých skupín, zastúpené sú aj kolektívne iniciatívy. "Nebyť Novembra '89, takáto výstava by nevznikla. Tento projekt je poctou a poďakovaním za November '89," uviedla vo štvrtok na tlačovej konferencii Nina Vrbanová, poverená riaditeľka KHB. Výstava sa zameriava na umenie, ktoré kriticky reflektuje spoločenské problémy v slovenskom i českom kontexte. Mapuje to, ako sa rozličné politické, ale i širšie spoločenské otázky odrážali v umeleckej tvorbe na Slovensku a v Českej republike v priebehu posledných 30 rokov. Dáva divákom priestor na zamyslenie sa nad významom demokracie a s ňou spojenými hodnotami slobody. "Je myslená ako apel na spoločnosť, apel na občiansku angažovanosť," doplnila Lenka Kukurová, kurátorka výstavy, a podčiarkla jej česko-slovenský rozmer, ktorý je dôležitý nielen z dôvodu previazanosti slovenskej a českej výtvarnej scény, ale aj z hľadiska spoločnej histórie a súčasnosti. Názov výstavy odkazuje na rozsiahlu politickú esej Václava Havla z roku 1978, v ktorej popisuje možnosti vzbury v neslobodnej spoločnosti. Havlovo pomenovanie Moc bezmocných sa stáva v spojení s umeleckou výstavou metaforou vplyvu, ktorý má umenie na spoločnosť. "Výstava je o možnostiach, ktoré nám 'November 89 priniesol, o nových podmienkach v demokratickej spoločnosti, ale zobrazuje aj negatívne veci, ktoré so zmenou režimu súviseli, ako sú bezdomovectvo, problémy menšín," povedala pre TASR Kukurová. Škála námetov, ktoré sa vo vystavených dielach objavujú, je podľa nej široká, a to od adresnej kritiky konkrétnych politických postáv (Mečiar, Klaus, Fico, Kotleba) až po celospoločenské problémy, akými sú postavenie žien v spoločnosti, konzum či rasizmus. Dôležité miesto na výstave má téma riešenia environmentálnych problémov. Túto problematiku reprezentuje apelatívne dielo Výkričník (1974 - 2018) konceptuálneho umelca Rudolfa Sikoru, ktorý už v 70. rokoch upozorňoval na nutnosť zastaviť znečisťovanie životného prostredia. Dielo je ako pilotná inštalácia umiestnené vo verejnom priestore v susedstve KHB. "Výkričník reprízujem, na problematiku ekologickej krízy upozorňuje aj druhé dielo od Rudolfa Sikoru, ktoré vystavujeme, tretím je reakcia na vojnu v Juhoslávii, čo bolo niečo veľmi nečakané. Sloboda priniesla aj etnickú nenávisť v Európe," poznamenala Kukurová. Priamo na výstave Moc bezmocných môžu návštevníci vidieť aj zmenšenú verziu diela Ota Hudeca Korene hlbšie ako múry (2019), veľkorozmernej maľby súčasného slovenského umelca, ktorá vznikla na fasáde slovenského veľvyslanectva v Berlíne pri príležitosti 30. výročia pádu Berlínskeho múru i revolučného Novembra '89 na Slovensku. Vyše 40-metrové dielo zameriava pozornosť na symboliku spájania, ktorá je inšpirovaná vzťahmi v prírode. Kurátorka predpokladá, že mnoho z vystavených diel nemusí byť širokej verejnosti po chuti, pretože sa dotýkajú kontroverzných tém: "Niektoré z diel dokonca boli aj scenzurované, galérie, ktoré ich vystavovali, sa stretli so zákazom alebo krátením finančných prostriedkov. Vystavujeme napríklad aj bustu Roberta Fica, ktorá bola odstránená z verejného priestoru, potenciálne kontroverzných tém je tam viac," uzavrela. Výstava potrvá od 22. novembra do 23. februára 2020. Záštitu nad podujatím prevzala prezidentka SR Zuzana Čaputová. UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam. han tur
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring