Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 9. júla 2025 10:43
Bratislava 9. júla (TASR/OTS) - Deti sa anglický jazyk začínajú učiť v skorom ranom veku, najčastejšie na západnom Slovensku. Až 45 % z nich okrem školskej dochádzky navštevuje aj jazykové kurzy a 70 % detí má pri učení angličtiny prekážky – od nedostatku času, cez nevhodných učiteľov až po neefektívne metódy.
Najviac času venujú angličtine deti na západnom Slovensku
Angličtina sa stáva súčasťou detského sveta už od raného veku. Rodičia začínajú s výučbou angličtiny už pri deťoch vo veku od 0 do 4 rokov. V tomto veku sa začína učiť angličtinu až 50 % detí. Vo veku od 4 do 9 rokov sa angličtinu začína učiť 48 % detí, ostatné 2 % pripadajú deťom vo veku od 9 do 12 rokov, vychádza z prieskumu jazykovej školy Helen Doron.
„Rodičia prihlasujú svoje deti na angličtinu najmä z dôvodu neefektívnej výučby v školách a škôlkach. Chcú, aby ich deti boli v angličtine lepšie,“ hovorí Soňa Bednárová, majiteľka centra Helen Doron v Ružomberku a Liptovskom Mikuláši.
Podľa prieskumu až 48 % detí, ktoré sa učia anglický jazyk aj pomimo školy či škôlky, pochádza zo západného Slovenska. Na východnom Slovensku navštevuje doučovanie angličtiny 32 % detí a na strednom Slovensku 20 %.
Deťom chýba čas aj motivácia
Za nedostatočným vzdelávaním v anglickom jazyku stojí nedostatok času, slabá motivácia a neefektívne metódy. Až 40 % detí na angličtinu nemá čas, 15 % detí nemá motiváciu a 12 % detí sťažujú učenie angličtiny neefektívne metódy. „V školách majú deti málo konverzácií. Pri výučbe angličtiny potrebujú inú metódu. To zvyčajne nájdu v Helen Doron,“ hovorí Mária Ondráčková, majiteľka jazykovej školy v Martine.
Výskumy ukazujú, že najlepšie výsledky vo výučbe angličtiny prináša učenie sa v malých skupinách, kedy dieťa interaguje s ostatnými, no zároveň má dostatočnú individuálnu pozornosť. Preto prebieha výučba v Helen Doron v skupinách po 4 až 8 študentov. „Dôležitá je interakcia aj s rovesníkmi, nie len s učiteľom,“ vysvetľuje Anna Minarovič, majiteľka centra v Dunajskej Lužnej.
Okrem veľkosti skupiny je však dôležitý aj vhodný prístup. Mnoho detí dnes totiž veľmi rýchlo stráca pozornosť. Najefektívnejším spôsobom výučby je pre deti hra - pesničky, tanec či divadlo. Deti si takouto metódou dokážu osvojiť až 2500 anglických slovíčok ešte pred nástupom do školy. Lektori Helen Doron odporúčajú „žiť s angličtinou“ – počúvať anglické texty, pozerať filmy v angličtine či pravidelne používať aplikácie na precvičovanie angličtiny.
Vo výučbe vedie angličtina hrou
Väčšina detí sa angličtinu učí pozeraním anglických rozprávok (28 %) a počúvaním pesničiek (25 %). Práve to je jedným z hlavných princípov výučby Helen Doron English – počúvanie anglických nahrávok doma na pozadí, ideálne dvakrát denne po 15 až 25 minút. Deti sa okrem toho učia angličtinu pomocou aplikácií (18 %) a z učebníc angličtiny (17 %). Niektoré sa k anglickému jazyku dostávajú aj konverzáciou – približne 60 % rodičov sa s deťmi doma občas rozpráva po anglicky.
Celkovo rodičia uprednostňujú výučbu konverzáciami – 53 % rodičov kladie väčší dôraz na rozprávanie a 47 % rodičov na kombináciu rozprávania a gramatiky. Mnohí (18,1 %) sú tiež otvorení hodinám angličtiny s tzv. „native speakerom“, väčšina však preferuje kombináciu native speakra a učiteľa, ktorý vie aj po slovensky.
Zároveň 83 % rodičov pre svoje deti uprednostňuje offline vyučovanie, ktoré so sebou prináša mnoho výhod. V metóde Helen Doron English napríklad využívanie kreatívnych pomôcok, lepšiu interakciu či budovanie zdravého sebavedomia pri komunikácii v angličtine.
*Údaje vychádzajú z prieskumu realizovaného jazykovou školou Helen Doron, ktorý sa uskutočnil na vzorke 1 097 rodičov naprieč západným, stredným a východným Slovenskom.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.