Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 3. júla 2020 15:10
Bratislava 3. júla (TASR-OTS) - Nadácia VINCI Autoroutes pre zodpovednú jazdu zverejňuje výsledky 10. barometra zodpovednej jazdy. Aj v lete na cestách dávajte pozor na seba i ostatných.
Blížia sa nám dlhé cesty za dovolenkou a Nadácia VINCI Autoroutes zverejňuje výsledky európskeho barometra 2020 o zodpovednej jazde. Rozsiahly prieskum vykonal inštitút Ipsos osloviac 12 400 osôb v 11 európskych krajinách s cieľom vyhodnotiť správanie a vnímanie Európanov za volantom. Umožňuje sledovať vývoj rizikového správania a osvedčených postupov s cieľom pomôcť lepšie usmerňovať preventívne opatrenia v každej krajine.
Súhrn hlavných poznatkov: Nervóznejšie správanie za volantom zvyšuje mieru neslušnosti na cestách - 16 % európskych vodičov pripúšťa, akoby za volantom boli iným človekom, a cítia sa nervóznejší, impulzívnejší alebo agresívnejší/15 % slovenských vodičov; - 55 % európskych vodičov pripúšťa, že občas vynadajú iným vodičom/42 % slovenských vodičov (-1 bod v porovnaní s rokom 2019); - 33 % vodičov sa úmyselne lepí na vozidlo, ktoré ich rozčuľuje; 25 % slovenských vodičov (+2); - 84 % európskych šoférov už malo strach z agresívneho správania iného vodiča; 85 % slovenských vodičov (+1). Ospalosť a nepozornosť: nebezpečné spôsoby najmä pri dlhých cestách a hustej premávke - 35 % európskych vodičov sa vyjadrilo, že dlhé cesty v hustej premávke im robia veľké stresy/24 % slovenských vodičov. - 34 % si sadá za volant aj s pocitom veľkej únavy/27 % slovenských vodičov (-4). - 78 % pripúšťa, že občas spustí z cesty zrak na viac ako 2 sekundy/82 % slovenských vodičov. - 50 % telefonuje za volantom pomocou systému Bluetooth, hoci to podľa štúdie o vplyve telefonovania na pozornosť a vnímanie vodičov (2014) rozptyľuje pozornosť rovnako ako iné spôsoby konverzácie/46 % slovenských vodičov (+1). - 13 % vodičov už alebo takmer malo nehodu v dôsledku ospalosti za volantom (13 % Slovákov), a 11 % z dôvodu používania telefónu za volantom (10 % Slovákov; +1). Bezpečnosť pracovníkov na diaľnici: nedodržiavanie bezpečnostných pravidiel môže mať dramatické následky - 61 % európskych vodičov nedodržiava bezpečnú vzdialenosť/55 % slovenských vodičov (-3). - Napriek tomu 51 % európskych vodičov považuje nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti za jednu z hlavných príčin nehôd s účasťou diaľničného personálu/58 % slovenských vodičov. "Vodiči sa za volantom zvyknú cítiť akoby "vo vlastnej bubline", čím zabúdajú na kolektívny rozmer šoférovania a tým aj na následky svojho správania na ostatných. Blížiace sa odchody na dovolenku a stresy z dlhej cesty v hustej premávke - zvýraznené ťaživým kontextom zdravotnej krízy - by nás všetkých mali viesť k pokojnej a zodpovednej jazde s cieľom prispieť k bezpečnosti a pokojnej mysli každého účastníka premávky." - Bernadette Moreau, generálna delegátka Nadácie VINCI Autoroutes pre zodpovednú jazdu
Podrobné výsledky 10. barometra zodpovednej jazdy sú k dispozícii na: http://www.pr1bina.sk/sk/aktuality/aktualne-informacie/1351-takmer-1-z-2-slovenskych-vodicov-priznava-ze-za-volantom-je-vo-svojej-bubline
Upozornenie: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.