Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 14. marca 2014 12:17
Puberta nie je problém, ktorý treba riešiť: možnosť pre dievčatá uspieť v škole
Tento čas premeny má preukázateľne vplyv na identitu a sebavedomie
PARÍŽ/NEW YORK 13. marca 2014--(TASR/OTS) (BUSINESS WIRE)—Organizácia UNESCO a značka Always® spoločnosti Procter & Gamble uvádzajú 13. marca na pôde Organizácie Spojených národov v New Yorku na trh prvú publikáciu osvedčených postupov a praxe v oblasti vzdelávania v puberte a vedenia menštruačnej hygieny. Táto akcia sa uskutoční súčasne s tohtoročným zasadnutím Komisie Organizácie Spojených národov, ktoré sa bude venovať téme "Postavenie žien".
Program rozvoja gramotnosti v Senegale © Always UNESCO
Vzdelávanie v puberte a vedenie menštruačnej hygieny, deviata zo série publikácií organizácie UNESCO Osvedčené postupy a prax v oblasti zdravotnej výchovy, má za cieľ pomôcť prekonať nevedomosť a pocit hanby miliónov dievčat. Puberta predstavuje pre všetkých mladých ľudí obdobie zmien, ale je náročná predovšetkým pre dievčatá, ktoré sú v dôsledku zmien prebiehajúcich v ich tele zmätené, čo sa môže stať významnou prekážkou ich vzdelávania. Je príliš mnoho dievčat, ktoré nie sú na menštruáciu pripravené. V skutočnosti v mnohých častiach sveta dve z troch dievčat uviedli, že nemajú predstavu o tom, čo sa s nimi dialo, keď začali menštruovať. Môže to mať mnoho negatívnych účinkov na ich fyzický a emocionálny vývoj, čo môže viesť k poklesu sebavedomia a slabému výkonu v škole.
Podľa niektorých štúdií, napríklad štúdie Oxfordskej univerzity v Ghane*, 95 % dievčat uviedlo občasné vynechanie vyučovania kvôli menštruácii v škole a výskum v Etiópii** ukázal, že 39 % dievčat uviedlo zníženú výkonnosť v škole z rovnakého dôvodu. Často nedostatok vhodných toaliet v škole v kombinácii so strachom a rozpakmi ešte viac prispievajú k ich vyradeniu z procesu vzdelávania v tomto kľúčovom období ich života.
"Dievčatá, ktoré sa boja ísť do školy počas menštruácie, majú menšiu šancu, že z nich vyrastú plne sebavedomé a emancipované ženy," tvrdí Irina Boková, generálna riaditeľka organizácie UNESCO. "Táto publikácia je dôležitým krokom pri mobilizácii nevyhnutnej globálnej podpory rovnosti dievčat a chlapcov pri vzdelávaní. Musíme zmobilizovať pedagógov, politikov, mimovládne organizácie a súkromný sektor, aby podporovali vzdelávanie v puberte a vedenie menštruačnej hygieny, čo je nevyhnutným prvkom v úsilí o dosiahnutie rodovej rovnosti a prístupu všetkých žiakov ku kvalitnému vzdelaniu."
"Odhaduje sa, že každý rok vstupuje do obdobia puberty 50 miliónov dievčat. Ide o zásadnú životnú fázu, kedy sa získavajú základy vedenia hygieny, rozvíja sa sebavedomie a buduje sa dôvera," hovorí Edgar Sandoval, viceprezident skupiny Global Feminine Care spoločnosti Procter & Gamble. "Myslíme si, že žiadne dievča by nemalo stratiť sebadôveru počas puberty. Značka Always® sa už viac ako 30 rokov angažuje v tom, aby sa zabezpečilo vzdelávanie v puberte miliónom mladých ľudí po celom svete. Toto partnerstvo s organizáciou UNESCO nám umožňuje rozšíriť náš prínos k zmene životov mladých dievčat dneška, žien zajtrajška."
V publikácii sa uvádzajú spôsoby spolupráce všetkých partnerov v oblasti vzdelávania v puberte a vedenia menštruačnej hygieny, ktorá je aktuálna už na základnej škole. Uvádzajú sa v nej aj jasné odporúčania týkajúce sa toho, čo je potrebné na to, aby sa odstránila stigma spojená s menštruáciou a ponúkli sa možnosti všetkým dievčatám, aby sa z nich, až vyrastú, stali plne sebavedomé a emancipované ženy.
Táto publikácia bola vytvorená v rámci partnerstva, ktoré v roku 2011 vzniklo z podnetu organizácie UNESCO a značky Always® spoločnosti Procter and Gamble s cieľom spolupracovať na podpore emancipácie dievčat a mladých žien.
*Scott L, Dopson S, Montgomery P, Dolan C and Ryus C (2009, draft) Impact of providing sanitary pads to poor girls in Africa. University of Oxford
**Abera Y (2004) Menarche, menstruation related problems and practices among adolescent high school girls in Addis Ababa. MSc thesis
O spoločnosti Procter & Gamble
P&G prináša svoje značky približne 4,8 miliardy ľudí po celom svete. Spoločnosť má jedno z najsilnejších portfólií uznávaných značiek vysokej kvality s vedúcim postavením na trhu, medzi ktoré patrí Ace®, Always®, Ambi Pur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Duracell®, Fairy®, Febreze®, Fusion®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Iams®, Lenor®, Mach3®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, Prestobarba®, SK-II®, Tide®, Vicks®, Wella® a Whisper®. Spoločenstvo P&G má prevádzky v približne 70 krajinách po celom svete. Najnovšie správy a podrobné informácie o spoločnosti P&G a jej značkách nájdete na internetových stránkach http://www.pg.com.
O organizácii UNESCO
UNESCO je jediná agentúra OSN, ktorá má mandát na to, aby pokryla všetky aspekty vzdelávania. Jej práca zahŕňa rozvoj vzdelávania od predškolského cez základné, stredné a vyššie vzdelanie vrátane technického a odborného vzdelávania a prípravy, neformálneho vzdelávania a vzdelávania dospelých. Organizácia UNESCO šíri holistickú a humanistickú víziu kvalitného vzdelávania po celom svete, realizácie práva každého na vzdelanie a presvedčenia, že vzdelanie zohráva zásadnú úlohu v ľudskom, sociálnom a hospodárskom rozvoji. Viac informácií nájdete na webovej adrese http://www.unesco.org/education a http://www.unesco.org/new/health-education.
Pridajte sa k Live Webstream na: webTV.UN.org (kliknite na oznámenie UNESCO & Always – Politika v oblasti vzdelávania v puberte)
Fotografie/multimediálna galéria sú k dispozícii na webovej adrese: http://www.businesswire.com/multimedia/home/20140313005358/en/
Kontakty
UNESCO Tlačový servis
Sue Williams
T: +33 1.45.68.17.06
M: +33 (0)6.15.92.93.62
alebo
MSL Group
Laurie Masonson
T: 1.646.500.7807
M: 1.917.459.6164
Zdroj: Procter & Gamble
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.