Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 24. septembra 2025 11:33
Bratislava 24. septembra (TASR/OTS) - Podvodné telefonáty na Slovensku narástli oproti minulému roku šesťnásobne. Takmer každý tretí hovor alebo SMS správa z neznámeho čísla bol podvod.
Podľa štatistiky online služby Tel-zoznam.sk bolo v auguste 2025 identifikovaných až 1464 podvodných telefónnych čísel, čo predstavuje nárast o 522 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Podvodné hovory a SMS správy tvorili až 31 % všetkých volaní z neznámych čísel. Ďalšiu významnú časť predstavoval telemarketing (16 %).
Pri podvodoch sa najčastejšie zneužívali zahraničné predvoľby Rakúska +43 (53 %), Česka +420 (33 %) a Slovenska +421 (14 %). Podvodníci zároveň čoraz častejšie používajú umelú inteligenciu, ktorá im umožňuje posielať SMS správy v plynulej slovenčine a zvýšiť tým dôveryhodnosť podvodu.
„Podvodné telefonáty sa na Slovensku stávajú veľkou hrozbou, najmä pre starších občanov. V minulosti boli bežné najmä podvody v cudzom jazyku s lámavou angličtinou, ktoré sa dali rýchlo odhaliť. Dnes podvodníci používajú AI a dokážu nahrať hlasovú nahrávku v plynulej slovenčine. To zvyšuje riziko, že obeť uverí podvodníkovi,“ vysvetľuje Jakub Mikoláš, odborník na identifikáciu neznámych telefónnych čísel prostredníctvom OSINT a zakladateľ portálu Tel-zoznam.sk.
Evidujú sa aj prípady, kedy podvodníci oslovili ženy starým priezviskom za slobodna alebo použili k osloveniu krstné meno. Tento trend naznačuje, že vishing sa bude do budúcna vyvíjať smerom k čoraz adresnejším a sofistikovanejším podvodom.
Telemarketing je na Slovensku stále veľmi využívaný nástroj na zvyšovanie predaja. Marketingové hovory tvorili až 16 % zo všetkých identifikovaných čísel. Podľa Zákona o elektronických komunikáciách (č. 452/2021 Z. z.) sa majú takéto hovory identifikovať špeciálnou marketingovou predvoľbou 0888. Štatistika však ukazuje, že realita je iná. Túto predvoľbu využilo iba 14 % telemarketingových volaní. Väčšina marketingových hovorov prichádza z bežných mobilných alebo pevných čísel (napr. 0950, 0948 či bratislavská predvoľba 02). To občanom sťažuje rozpoznanie marketingového hovoru.
Kto najčastejšie volá Slovákom z neznámych čísel? Podľa štatistiky:
31 % hovorov z neznámych čísel tvorili podvody
16 % telemarketing
21 % práca, rodina a známi
10 % inštitúcie a úrady
9 % banky a finančné služby
Zo štatistiky vyplýva, že takmer každý druhý hovor z neznámeho čísla bol nevyžiadaný, pričom veľká časť z týchto hovorov predstavovala priamu hrozbu v podobe podvodov.
Štatistika bola vyhodnotená na vzorke 4723 identifikovaných čísel za august 2025.
Kompletnú štatistiku a grafy nájdete na odkaze: https://tel-zoznam.sk/blog/podvodne-telefonne-cisla-statistika-2025/
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.