Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 4. mája 2015 13:00
Washington 4. mája (TASR/OTS/PRNewswire) - V situácii upadajúcich či stagnujúcich médií vo viacerých východoeurópskych štátoch a bývalých sovietskych republikách sa objavujú niektoré pozitívne trendy, ktoré ukazujú, že v regióne ešte nie sú nádeje v oblasti slobody prejavu a kvality žurnalistiky celkom stratené. Napriek tomu pretrvávajú vážne problémy. Index udržateľnosti médií (MSI) organizácie IREX za rok 2015 pre Európu a Euráziu prišiel s týmito a ďalšími zisteniami. Úplné znenie správy je na http://www.irex.org/msi.
Je potrebné poznamenať, že v posledných rokoch Albánsko, Arménsko a Moldavsko sústavne dosahujú pokrok. Po páde Janukovyčovho režimu došlo k zlepšeniu situácie na Ukrajine. Gruzínsko a Chorvátsko sú i naďalej pomerne silné. Dokonca aj Macedónsko, kde sa situácia sedem rokov zhoršovala, vykazuje skromné zlepšenie.
V niekoľko málo krajinách sú však náznaky zlepšenia pravdepodobne len zábleskami na trajektórii poklesu alebo nedokážu prelomiť stagnuje nepriateľstvo voči slobodnej tlači. Napríklad v Bielorusku sa v posledných mesiacoch zmiernil tlak na médiá - ale prezidentské voľby koncom roka 2015 pravdepodobne vyvolajú obnovenie útlaku.
MSI meria kondíciu mediálneho sektoru danej krajiny hodnotením piatich zložiek vrátane právneho prostredia, kvality žurnalistiky a metód riadenia médií.
V celom regióne predstavujú zdroje príjmov a financie aj naďalej hlavné prekážky v činnosti médií. "Už nie je v móde používať prehnane tvrdý prístup ku kontrole informácií - i keď existuje niekoľko krajín, ktoré s touto módou nekráčajú," povedal Leon Morse, šéfredaktor MSI. "Namiesto toho vidíme vlastníctvo významných médií v rukách spojencov vládnucej strany, zatiaľ čo nezávisle zmýšľajúce médiá trpia nedostatkom reklamy alebo sa im pochybnými praktikami prideľovania licencií upiera prístup k novým príležitostiam digitálneho vysielania," uviedol na záver.
Jeden z chorvátskych prispievateľov MSI podrobnejšie priblížil problematiku týmito slovami: „Takáto pretrvávajúca kríza v mediálnom odvetví je výsledkom kombinácie zmenšujúceho sa reklamného trhu a neschopnosti manažmentu médií vyrovnať sa s novým trhovým prostredím. V počiatočnej fáze krízy sa niektorí manažéri tlačených médií pokúšali bojovať proti poklesu nákladu rastúcou triviálnosťou obsahu, čo viedlo k strate dôvery v médiá a ďalšiemu poklesu nákladu."
Agentúra Spojených štátov amerických pre medzinárodný rozvoj (USAID) financuje správy MSI v 21 krajinách Európy a Eurázie. MSI predstavuje dôveryhodné hodnotenie globálneho stavu médií a poskytuje darcom, zástancom médií, miestnym profesionálom a vedeckým pracovníkom viac ako desať rokov množstvo údajov.
Jennifer Nevin, riaditeľka pre komunikáciu, IREX, +1-202-628-8188, newsroom@irex.org
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
TASR/OTS