Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 6. júna 2025 8:30
OTS: Nadácia VINCI Autoroutes zverejnila výsledky 15. ročníka Európskeho barometra zodpovedného šoférovania
Menej nahlásených prípadov neslušného správania a nebezpečných situácií... a čo ak by boli Európania konečne pokojnejší za volantom?
• 56 % vodičov nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti
• 50 % vodičov priznáva, že nadáva iným vodičom
• 32 % vodičov šoféruje aj napriek tomu, že sa cítia veľmi unavení
Neslušné správanie: vítaná zmena, ale atmosféra na cestách zostáva napätá
Bratislava 6. júna (TASR/OTS) - Európania sú nekompromisne presvedčení, že sú za volantom príkladní. Prevažná väčšina sa považuje za ostražitých (69%), pokojných (60%) alebo zdvorilých (29%).
Hoci niektorí priznávajú, že sú vystresovaní (10%), takmer nikdy sa nepovažujú za agresívnych (2 %), nezodpovedných (1%) alebo nebezpečných (2%).
Z ich ponímania sú zlými vodičmi stále tí druhí.
Avšak táto sebadôvera a všeobecne zdieľaný pocit bezúhonnosti za volantom sa nepremietajú do pokojnej atmosféry na cestách. Naopak, 83 % vodičov, t. j. viac ako 8 z 10, tvrdí, že sa za volantom stále obáva agresie zo strany iných (84%).
„Prvýkrát v tomto roku, odkedy vznikol tento Európsky barometer zodpovedného šoférovania, sa väčšina sledovaných správaní uberá správnym smerom. Sme nadšení. Stále však existuje veľa rizík. Potrebujeme neustále pokračovať v našich kampaniach a upozorňovať na nebezpečenstvá,“ povedala Bernadette Moreau, generálna delegátka Nadácie VINCI Autoroutes.
Mierne zlepšenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky
V roku 2025 o niečo menej európskych vodičov tvrdilo, že nedodržiavajú pravidlá cestnej premávky, ale nebezpečné správanie, ktoré často prijímajú v mene okamžitej slobody bez toho, aby brali do úvahy možné dôsledky pre vlastnú bezpečnosť aj bezpečnosť ostatných, zostáva i naďalej prítomné v mnohých situáciách.
- 85 % vodičov prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu
- 56 % vodičov nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti
- 51 % vodičov si pri predbiehaní alebo zmene smeru jazdy zabudne zapnúť smerovku
- 51 % vodičov jazdí v strednom pruhu na diaľniciach, keď je pravý pruh voľný
- 34 % vodičov predbieha na diaľniciach sprava
- 9 % vodičov, teda takmer 1 z 10, tvrdí, že niekedy nepoužíva bezpečnostný pás a 29 % mužov vo veku nižšom ako 35 rokov
Rozptýlenie za volantom kleslo, no stále je alarmujúco vysoké
51% Európanov považuje nepozornosť za jednu z hlavných príčin smrteľných dopravných nehôd vo všeobecnosti, na druhom mieste za jazdou pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok.
Avšak 81 % vodičov priznáva, že niekedy odvracia oči z cesty na viac ako 2 sekundy t. j. pri rýchlosti 130 km/h. to zodpovedá 72 metrom prejdeným „naslepo“.
Používanie smartfónov za volantom so všetkými ich funkciami telefonovanie, správy, e-maily, aplikácie, GPS atď. klesá, hoci v posledných rokoch neustále rástlo:
- 77 % Európanov používa smartfón alebo programuje GPS počas jazdy
- 67 % vodičov tvrdí, že za volantom používa mobilný telefón z toho 43 % pravidelne
- 49 % vodičov nastavuje GPS počas jazdy
- 25 % posiela a/alebo číta textové správy alebo e-maily
Používanie telefónu za volantom sa týka najmä mladých ľudí do 35 rokov.
Ospalosť a únava: škodlivý vplyv na správanie vodiča pri jazde
V Európe je ospalosť zriedkavo identifikovaná ako príčina smrteľných nehôd na cestách a diaľniciach, pričom je až na 4. mieste za jazdou pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok, nepozornosťou a neprimeranou rýchlosťou.
Napríklad 32 % európskych vodičov stále tvrdí, že šoférujú, keď sa cítia veľmi unavení hoci vplyv tejto únavy je nepopierateľný. Z nich:
- 34 % vodičov už malo dojem, že za volantom zadriemali v porovnaní s 25 % vodičov vo všeobecnosti
Pri dlhých cestách sa stále využívajú niektoré postupy, ktoré spôsobujú ospalosť za volantom, či už pred vyrazením...:
- 84 % európskych vodičov chodí pred dlhou cestou spať neskôr alebo vstáva skôr ako zvyčajne
-78 % vodičov končí prípravy neskoro večer pred odchodom
- 67 % vodičov odchádza v noci
Podiel vodičov na dlhých cestách, ktorí pred prestávkou jazdia viac ako 2 hodiny vkuse, zostáva väčšinový: 61 %, teda takmer 2 z 3 vodičov a dokonca 69 % mužov mladších ako 35 rokov šoféruje viac ako 2 hodiny, kým si urobia prestávku. Priemerný čas jazdy pred zastavením na dlhej ceste je 3 hodiny 9 minút.
Alkohol, drogy a lieky: pretrvávajúce praktiky napriek rastúcemu povedomiu o nebezpečenstvách
Ako hlavná príčina smrteľných nehôd na cestách sa vo všeobecnosti identifikovala jazda pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok (51 % slovenských vodičov).
Bezpečnosť zásahového personálu: znepokojujúci nedostatok ostražitosti
Bezpečnosť ľudí pracujúcich na cestách a diaľniciach je hlavným záujmom prevádzkovateľov týchto sietí, ktorí pravidelne organizujú informačné kampane určené prevádzkovateľov vodičov.
A predsa:
- 73 % európskych vodičov systematicky neuplatňuje preventívne opatrenia, ktoré sú nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti pracovníkov blížiacich sa k zásahovej zóne (spomaliť a držať sa čo najďalej)
- 50 % vodičov zabúda spomaliť, keď sa blíži k pracovnej zóne.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.