Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 31. októbra 2017 10:46
Bratislava 31. októbra (TASR-OTS) - Na podujatí organizovanom Broadband TV News a SES sa stretli profesionáli z odvetvia, aby diskutovali o budúcnosti slovenského televízneho trhu.
Slovenský televízny trh prešiel za posledné roky významnými zmenami. Rôznorodosť tohto trhu je zjavná. Pokrýva viac ako 2 milióny domácností a len čo sa týka satelitu, existuje možnosť vybrať si až zo šiestich operátorov. „Slovensko je pre nás kľúčovým trhom v regióne CEE. Sme radi, že už toľké roky môžeme byť súčasťou tohto diverzifikovaného trhu s množstvom rôznych operátorov. Dynamický vývoj a veľký potenciál rastu sú skutočne pôsobivé, najmä čo sa týka satelitného odvetvia,“ povedal v rámci úvodného slova Martin Ornass-Kubacki, viceprezident a regionálny riaditeľ pre región CEE, divízie SES Video, spoločnosti SES, na podujatí organizovanom Broadband TV News a spoločnosťou SES v Bratislave minulý štvrtok.
Spoločnosť SES je jedným z kľúčových globálnych satelitných operátorov a na Slovensku pôsobí už 15 rokov. Jej cieľom je neustále zlepšovať svoju konkurencieschopnosť a zabezpečiť tú najvyššiu kvalitu služieb pre svojich zákazníkov, čo dokazuje aj dynamický vývoj a inovatívne projekty v oblasti Ultra HD.
Thomas Wrede, viceprezident pre nové technológie a štandardy, divízie SES Video, spoločnosti SES, v Bratislave predstavil najnovšie čísla týkajúce sa komerčného vývoja Ultra HD. Dnes je na svete cez satelit prenášaných až 83 Ultra HD programov. 33% z nich je vysielaných v Európe, prenos väčšiny z nich zabezpečuje flotila satelitov SES (konkrétne satelitný systém ASTRA), nasleduje Ázia a Severná Amerika. Thomas Wrede sa venoval aj najnovšiemu technologickému vývoju v oblasti štandardov ako HFR (vysoká snímková rýchlosť) a HDR (vysoký dynamický rozsah) a poskytol aktuálne informácie ohľadom testov Ultra HD vysielania, kde viacero programov už testuje celodenné vysielanie v Ultra HD. Taktiež zdôraznil, že v treťom kvartáli budúceho roka pravdepodobne dôjde k zásadnému posunu, kedy v celosvetovom meradle predaj Ultra HD TV prijímačov prekoná počet predaných SD a HD televízorov spolu.
SES investuje mnoho prostriedkov do Ultra HD inovácií, keďže „satelit zabezpečuje najkvalitnejšie služby a je najvhodnejším spôsobom na živý prenos TV obsahu pre milióny divákov,“ uzatvára Thomas Wrede.
Odborné podujatie Bratislava Business Briefing sa ďalej venovalo najkritickejším výzvam, ktorým čelí televízne odvetvie na Slovensku a to aj z pohľadu vývoja za obdobie posledných dvoch rokov, ako napríklad zmeny v poplatkoch za prenos, diskusia ohľadom distribúcie a príjmu českých a slovenských programov, ukončenie vysielania SD programov, rozhodnutie TV Markíza opustiť bezplatné terestriálne vysielanie a pod. V rámci panelových diskusií vystúpili kľúčoví hráči na trhu, vrátane M7 Group (Skylink), Slovak Telekom, Markíza Group, JOJ Group, Antik Telecom a Asociácia prevádzkovateľov káblovej televízie (APKT), aby otvorene diskutovali na tému aktuálneho stavu a vývoja trhu a tiež budúcnosti televízneho vysielania.
Prvá panelová diskusia sa pozrela na slovenský trh s platenými televíznymi službami, ktorý je podľa Martina Ornass-Kubackeho charakterizovaný veľmi dynamickým vývojom, ktorého výsledkom je aj prevádzka najväčšieho počtu DTH platforiem v krajine. Treba tiež podotknúť, že ide o najvyšší počet DTH platforiem na krajinu v celom regióne. Z pohľadu Jaromíra Glisníka zo spoločnosti M7 Group je dôležitá najmä diferenciácia, poskytovanie tých najkvalitnejších služieb ako aj atraktívneho obsahu a samozrejme neustále zlepšovanie ponuky.
Andrej Miklánek zo spoločnosti Slovak Telekom v diskusii dodal, že spoločnosť sa momentálne snaží nájsť prienik medzi svojimi dvoma lokálnymi TV platformami (Magio a Digi) a tiež hľadá spôsob ako ich monetizovať. Slovak Telekom tiež začal poskytovať služby v oblasti inteligentných domácností (smart home).
Všetci diskutujúci potvrdzujú dôležitosť lokalizácie, ktorá je jedným z najdôležitejších rozlišovacích faktorov. Jaromír Glisník pripustil, že slovenský trh má nižšiu mieru lokalizácie programov.
Druhá panelová diskusia bola zameraná najmä na oblasti ako poplatky za prenos a technologické inovácie. Tiež sa venovala niektorým hlbším rozdielom, ktoré stále existujú na slovenskom trhu. Chris Dziadul, redaktor Broadband TV News, komentuje: „Panelisti sa vo všeobecnosti zhodli pri téme o Ultra HD. Táto technológia bude potrebovať ešte svoj čas, než sa udomácni na Slovensku. Avšak došlo už aj k istému posunu, najmä v prípade platforiem Skylink a Antik Telecom.“ A v nadväznosti na Jaromíra Glisníka dodáva: „Akonáhle spustia hlavné televízne programy natívne vysielanie v Ultra HD, všetko sa zmení a využívanie tejto služby porastie.“
Téma poplatkov za prenos je stále veľmi citlivou. V tomto roku totiž došlo k historicky prvému významnejšiemu celoplošnému zvýšeniu týchto poplatkov. Operátori ako aj televízne stanice by pri komunikácii smerom k zákazníkovi mali sledovať spoločný cieľ, aby sa predišlo stratám.
V závere sa hovorilo aj o obavách týkajúcich sa pirátstva zdieľaných kariet - problém, s ktorým sa dnes stretávajú operátori a poskytovatelia. Podľa Jaromíra Glisníka, pirátstvo je jedným z najväčších a stále rastúcich problémov na Slovensku. No v porovnaní s väčšími trhmi sme momentálne v pozícii, kedy voči tomuto fenomému dokážeme bojovať. Riešenie je podľa Jaromíra Glisníka v spolupráci všetkých zainteresovaných strán. Je dôležité nastaviť systém a opatrenia tak, aby bolo pirátstvo čoraz menej atraktívne.
Upozornenie: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
lk