Sereď postupne pripravuje parkovaciu politiku, cieľom je viac parkovacích miest
dnes 16:20
Sereď 19. júla (TASR) - Mesto Sereď postupne pripravuje parkovaciu politiku. Parkovanie v meste má byť riešené ako jedna regulovaná zóna, ktorá bude spustená naraz pre celé dotknuté územie. Keďže vo viacerých častiach mesta chýba dostatočný počet parkovacích miest, spoplatnenie parkovania bude zavedené až vtedy, keď dôjde k zlepšeniu dostupnosti parkovania a vytvoreniu dostatočných kapacít. Informoval o tom primátor Ondrej Kurbel.
Mesto Sereď sa začalo zaoberať prípravou parkovacej politiky v máji 2023. V úvodných fázach prípravy sa podľa primátora dosiahla zhoda v tom, že parkovanie v meste bude riešené ako jedna regulovaná zóna, ktorá bude spustená naraz pre celé dotknuté územie - teda nielen centrálnu časť mesta, ale aj všetky sídliská a okolité ulice s rodinnými domami, ktoré s nimi bezprostredne susedia. Na základe toho bol najprv vybraný geodet, ktorý zameral celé územie. Následne projektant detailne analyzoval jednotlivé lokality.
„Ukázalo sa, že vo viacerých častiach mesta chýba dostatočný počet miest - súčasný stav nezodpovedá reálnym potrebám, pričom cieľom mesta je zabezpečiť minimálne jedno parkovacie miesto na bytovú jednotku,“ ozrejmil primátor. Projektová príprava parkovacej politiky je rozdelená na viacero fáz. Najskôr projektant vypracoval návrh riešení, ktorý bol prediskutovaný s odbornými útvarmi mestského úradu. Mesto poskytlo spätnú väzbu a identifikovalo prípadné nedostatky. Po úprave návrhu bude dokumentácia predložená poslancom mestského zastupiteľstva na pripomienkovanie.
Revidovaný návrh bude následne predstavený verejnosti. „Obyvatelia dostanú priestor vyjadriť sa a zapojiť do prípravy finálnej podoby parkovacej politiky,“ ozrejmil primátor. V rámci realizačnej prípravy spustenia parkovacej politiky sa pristúpi najskôr k zefektívneniu existujúcich spevnených plôch, úprave organizácie dopravy, zavedeniu jednosmerných ulíc a optimalizácii parkovacích miest.
Nasledovať bude podľa primátora výstavba nových parkovacích kapacít, v odôvodnených prípadoch aj na úkor zelene, s cieľom dosiahnuť minimálny štandard jedno miesto na byt. V ďalšej fáze sa počíta na základe odporúčania projektanta s výstavbou parkovacích domov tam, kde to umožnia priestorové a finančné možnosti mesta. „Dôležité je, že spoplatnenie parkovania bude zavedené až po realizácii prvých dvoch etáp - teda až keď dôjde k zlepšeniu dostupnosti parkovania a vytvoreniu dostatočných kapacít,“ zdôraznil Kurbel.
Súčasťou parkovacej politiky bude aj návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré určí pravidlá parkovania a výšku poplatkov. Mesto chce zvýhodniť rezidentov, motivovať obyvateľov k prihláseniu trvalého pobytu v Seredi, nastaviť férové a transparentné podmienky parkovania - napríklad symbolickú cenu ročnej rezidentskej karty pre prvé vozidlo v domácnosti. „Osobitné sadzby budú navrhnuté aj pre abonentov - osoby, ktoré v meste vlastnia nehnuteľnosť alebo tu pravidelne pracujú,“ doplnil.
Cieľom zavedenia regulovaného parkovania v meste nie je podľa jeho slov zvýšiť finančné zaťaženie obyvateľov, ale zlepšiť podmienky parkovania, jeho sprehľadnenie a zefektívnenie. „V neposlednom rade má slúžiť aj ako nástroj na odklonenie dlhodobého státia z centra a sídlisk,“ dodal Kurbel.
her ima