Vyjadrenie: Šesť mesiacov vo funkcii ministra vnútra Romana Mikulca

21. septembra 2020 19:05
Bratislava 21. septembra (TASR) - Presne pred šiestimi mesiacmi, 21. marca 2020, prevzal vedenie Ministerstva vnútra SR Roman Mikulec. Hoci sa prvé týždne a mesiace niesli najmä v znamení boja proti pandémií koronavírusu, nové vedenie rezortu rýchlo začalo naplno pracovať na napĺňaní Programového vyhlásenia vlády. Rezort vnútra intenzívne pracoval a pracuje v oblasti legislatívy: - parlament schválil návrh novely zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním. Jej cieľom je transpozícia európskych smerníc o zamedzovaní zneužívania finančného systému na pranie špinavých peňazí, financovanie terorizmu či legalizáciu príjmov z trestnej činnosti do našej legislatívy. Rovnaké povinnosti ako finančné inštitúcie budú mať aj podnikatelia, ktorí poskytujú služby spojené s virtuálnymi menami. Novela tiež rozširuje okruh politických exponentov o ďalšie osoby z oblasti justície, ktorých obchodné vzťahy budú musieť banky podrobne monitorovať. Okrem toho sa zavedie povinnosť viesť oficiálny zoznam významných verejných funkcií, - ministerstvo vnútra pripravilo návrh novely zákona o občianstve, ktorá umožní občanom SR dlhodobo žijúcim na území iného štátu nadobudnúť občianstvo toho štátu bez straty občianstva SR, a tým, ktorí podľa doterajšej legislatívy o naše občianstvo prišli, ho budú môcť získať späť; novela takisto prinesie zjednodušenie podmienok nadobúdania štátneho občianstva pre Slovákov žijúcich v zahraničí, - ministerstvo vnútra pripravilo novelu zákona o archívoch a registratúrach, ktorá reaguje na poznatky z doterajšej praxe, precizuje niektoré ustanovenia vzhľadom na aplikáciu zákona o e-Governmente, upravuje viaceré povinnosti pôvodcov registratúry pri správe dokumentov. Zároveň tiež implementuje európsku smernicu reagujúcu na rabovanie múzeí a ničenie kultúrnych pamiatok počas vojnových udalostí na Blízkom Východe. Má sa tým zamedziť tomu, aby sa nezákonne vyvezené predmety kultúrnej hodnoty dostali a predávali na území Európskej únie, - pripravili sme novelu zákona o živnostenskom podnikaní, ktorý prinesie zmeny vyplývajúce z potrieb doterajšej praxe. Minimálnu lehotu na pozastavenie živnosti navrhujeme skrátiť zo 6 na 1 mesiac, maximálnu predĺžiť z 3 na 4 roky. Návrh okrem iného ráta aj so znížením administratívnej záťaže živnostníkov, -v skrátenom konaní sa upravilo 19 zákonov v pôsobnosti ministerstva vnútra tak, aby sa pri ich aplikácii v čo najväčšej miere znížilo riziko ohrozenia verejného zdravia a hlavne aby boli čo najmenej dotknuté práva občanov pri obmedzenom režime niektorých orgánov verejnej moci. Išlo najmä o úpravu rokovania orgánov územnej samosprávy, predĺženie platnosti dokladov vydávaných v pôsobnosti ministerstva vnútra (občianskych preukazov, vodičských preukazov, zbrojných preukazov, preukazov a licencií na úseku bezpečnostných služieb, osvedčení o odbornej spôsobilosti na úseku požiarnej ochrany), odloženie plnenia niektorých povinností na úseku evidencie vozidiel a tiež odloženie plynutia niektorých lehôt súvisiacich s výkonom štátnej správy v pôsobnosti ministerstva vnútra. V boji proti COVID-19 sme zmobilizovali naše pracovné kapacity a riešime podporu záchranných zložiek. Rezort vnútra medzi prvými aktualizoval výzvu OPKZP-PO3-SC313-2017-31 orientovanú na podporu investícií na riešenie osobitných rizík, aby sa prostredníctvom nej mohli financovať aj protipandemické aktivity a opatrenia. Tie sa zameriavajú na zložky integrovaného záchranného systému, ktoré sú v prvej línii a pomáhajú aj pri testovaní obyvateľov podozrivých na ochorenie COVID-19. A práve tieto záchranárske tímy nevyhnutne potrebujú všetky osobné ochranné pracovné pomôcky a technické vybavenie pre bezpečný výkon svojej práce. Ako sprostredkovateľský orgán pre Operačný program Kvalita životného prostredia MV SR schválilo prvé dva projekty zamerané na opatrenia na zmiernenie dopadov ochorenia COVID-19. Jeden z projektov, ktorý realizuje ministerstvo vnútra, je zameraný na zlepšenie materiálno-technického vybavenia Hasičského a záchranného zboru na zníženie negatívnych dopadov v súvislosti so šírením COVID-19. Hasičský a záchranný zbor plnil úlohy vyplývajúce z uznesení Ústredného krízového štábu a vyhláseného núdzového stavu: testovanie obyvateľstva, správu karanténnych zariadení, logistickú podporu pre ostatných partnerov, rozvoz zdravotníckeho materiálu a podobne. Projekt im má zabezpečiť materiálno-technické vybavenie pre druhú vlnu COVID-19. Druhým je projekt Ministerstva zdravotníctva SR v partnerstve s Univerzitou Komenského v Bratislave, a to riadený manažment mimoriadnych udalostí súvisiacich s COVID- 19. Zámerom je vytvorenie vlastného diagnostického setu na zistenie prítomnosti koronavírusu, ktorý bude pozostávať zo slovenských zdrojov a komponentov. Paralelne pri boji proti koronavírusu pracujeme na reforme Policajného zboru, k zmenám prišlo aj na pozícií prezidenta PZ Policajný zbor od 1. septembra vedie Peter Kovařík, bývalý generálny riaditeľ Sekcie prevencie, korupcie a krízového manažmentu úradu vlády. Nahradil tak gen. Milana Lučanského, ktorý požiadal o uvoľnenie zo služobného pomeru v PZ. MV SR pripravuje riadne výberové konanie. Od reformy PZ očakávame najmä posilnenie dôvery občanov v Policajný zbor. Jednotlivými krokmi v rámci reformy máme v pláne zefektívniť systém policajnej práce tak, aby sa odbúrala zbytočná byrokratická záťaž a policajt sa mohol venovať činnostiam, ktoré budú pre jeho prácu podstatné. Reformou sledujeme aj zefektívnenie vyšetrovania závažnej ekonomickej trestnej činnosti, boj proti korupcii a zneužívaniu právomoci verejného činiteľa. Ďalej môžeme hovoriť napríklad o zmene v kariérnom raste príslušníka PZ, ktorý v súčasnosti nie je vyhovujúci. Od týchto a množstva ďalších krokov očakávame zatraktívnenie policajného povolania, lepší a profesionálnejší výkon služby. Reforme však predchádza dôkladná analýza súčasného stavu. Na väčšinu Okresných úradov prišli noví prednostovia, zvyšné voľné miesta prednostov by mali byť po dôkladnom výberovom konaní obsadené v blízkej budúcnosti. Minister vnútra na základe odporúčaní postupne na rokovanie vlády predložil 57 návrhov na vymenovanie nových prednostov okresných úradov. Do tohto procesu sa mohla zapojiť aj verejnosť, ktorá prostredníctvom webovej stránky prednostovia.sk zasielala pripomienky k jednotlivým kandidátom. Mnohé z nich boli zohľadnené a 14 kandidátov napokon do funkcie nenastúpilo. Zvyšných prednostov vymenuje minister vnútra na základe odporúčaní komisie MV SR, ktorá v týchto dňoch hodnotí riadiace vízie a životopisy niekoľkých stoviek kandidátov, ktorí majú záujem byť prednostami. V prípade majetku Bašternáka začala spravodlivosť fungovať až po výmene vedenia rezortu vnútra a Okresného úradu Bratislava Na základe úsilia právnikov, ktorých služby MV SR využilo v prípade konkurzu po odsúdenom L. Bašternákovi, OS Bratislava I. v júni zablokoval majetok Bašternáka, ktorý sa mu vďaka laxnému postoju orgánov činných v trestnom konaní podarilo previesť na príbuzných a ďalšie osoby. Ani konkurzná správkyňa tzv. odporovacie žaloby nikdy nepodala, hoci to prisľúbila. Súd skonštatoval, že má štát v konkurznom konaní postavenie veriteľa a má právo odporovať vykonaným právnym úkonom úpadcu. Okresný úrad ako dočasný správca majetku L. Bašternáka preto navrhol správkyňu odvolať, súd ustanovil nového správcu. Okresný úrad začiatkom septembra podal na GP SR trestné oznámenie pre podozrenia z viacerých trestných činov, keďže jeho nové vedenie nadobudlo podozrenie, že s majetkom Bašternáka v dočasnej správe OÚ Bratislava bolo bývalým vedením úradu nakladané spôsobom, ktorým bol prinajmenšom sčasti zmarený alebo podstatne sťažený výkon trestu prepadnutia majetku. TASR o tom informovala hovorkyňa Ministerstva vnútra SR Barbara Túrosová. Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme. lef
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring