Stanovisko Ľ. Vážneho k záverečnej správe "Elektronický výber mýta", z...

11. decembra 2019 17:32
Stanovisko Ľ. Vážneho k záverečnej správe "Elektronický výber mýta", z októbra 2019, predloženej Najvyšším kontrolným úradom (NKÚ) na rokovanie vlády SR dňa 11.12.2019. Bratislava 11. decembra (TASR) - Mýtny systém je aj po jeho zaplatení NDS vo vlastníctve SkyToll. Takýto stav je podľa kontrolórov Najvyššieho kontrolného úradu SR v rozpore s princípmi hospodárnosti - uviedol NKÚ. Je pre mňa nepochopiteľné až zarážajúce, že NKÚ môže takýto nezmysel verejne konštatovať a navyše ešte predložiť na rokovanie Vlády SR. Svedčí to o hlbokej neznalosti kontrolórov NKÚ danej problematiky. Pokúsim sa vysvetliť to "jednoduchším" slovníkom. Najskôr trochu histórie: NDS po mojom nástupe do funkcie ministra v lete 2006 mala veľký dlh (pre kontrolórov NKÚ jednoduchšie: nemala disponibilné peniaze) a zároveň mala záväzok deklarovaný voči konzorciu bánk. Tie NDS poskytli úvery s tým, že do konca roku 2006 zabezpečí prevádzku mýtneho systému, z ktorej bude časť týchto úverov bankám splácať. Myslím, že netreba osobitne zdôrazňovať, že nie je reálne za pol roka zabezpečiť taký náročný projekt, akým mýtny systém bezpochyby je. V praxi to znamenalo takúto štartovaciu čiaru: banky hrozili cross defaultom NDS a túto hrozbu uvádzali v žiadostiach o riešenie situácie NDS nemala peniaze na to, aby mýtny systém kúpila do svojho vlastníctva olo teda nevyhnutné - a podotýkam nie z mojej vôle, či iniciatívy - začať proces realizácie mýtneho systému. Iné riešenie v tom čase neexistovalo, resp. existovalo len také, že štát zaplatí dlhy NDS. Treba povedať, že tieto dlhy naakumulovala "posledná" vláda p. Dzurindu, kde participoval ako poslanec NR SR za vládnu stranu SDKÚ aj súčasný predseda NKÚ p. Mitrík. Toľko z histórie. Keďže nebola možnosť budovať mýtny systém z vlastných peňazí, ale zároveň štát sa zaviazal vybudovať ho, museli sme pristúpiť k jedinému možnému riešeniu a zabezpečiť obstaranie systému ako služby. Inak povedané - nebola možná jednorazová úhrada, kúpa systému, nebolo možné budovať systém vo vlastníctve štátu, ale jediným východiskom bolo realizovať ho ako nákup hotovej služby "na kľúč", a to za priebežnú úhradu v nasledujúcom období. Dôležité je zdôrazniť, že zákon o verejnom obstarávaní definuje a v danom období aj definoval možnosť obstarania nielen tovaru alebo práce, ale aj služieb. Ak bude nevyhnutné, vysvetlím kontrolórom NKÚ, aký je v tom rozdiel: že nie je možné zamieňať a porovnávať služby s prácami alebo tovarom. Aby pochopili, že ich záver, ktorý som citoval vyššie, je mylný a zavádzajúci. Môžem teda konštatovať, že zo strany NKÚ ide teda o úmyselné alebo neúmyselné nepochopenie nastavenia projektu. Ten bol obstarávaný ako komplexná služba, nie ako nadobudnutie systému. Ide o kompletný outsourcing, v ktorom všetky komponenty služby vlastní SkyToll, ktorý zároveň znáša celé riziko spojené s vlastníctvom a prevádzkou komponentov služby. NDS počas trvania zmluvy platí iba za poskytovanie služby, nie za nadobudnutie systému, pričom má možnosť na konci, ale aj počas trvania zmluvy odkúpiť celú službu vo forme prevodu podniku. Treba si tiež uvedomiť, že v prípade záujmu NDS sa neprevádza len technická zložka služby, ale všetky komponenty služby, vrátane know-how, personálu (stovky ľudí) a zmluvných vzťahov. NDS tak bude môcť v prípade záujmu, tieto služby prevádzkovať úplne sama. Definitívna kúpna cena podniku nemohla byť stanovená vopred v rámci súťaže, keďže za obdobie trvania zmluvy sa môže meniť. Zmluva však obsahuje mechanizmus určenia ceny na základe posúdenia nezávislým auditorom. Záver: Zistenia NKÚ nie sú ničím prelomové. Návrh zmluvy a súťažných podkladov je známy viac ako 10 rokov. Tender bol nespočetne krát predmetom revízneho konania bez žiadnych výhrad v tomto smere, a to ani zo strany neúspešných uchádzačov. Mrzí ma, že z mojej strany doposiaľ vnímaná autorita NKÚ najmä ako odborná a nezávislá, sa vo vyššie uvedenej veci výrazne dehonestovala. Je na zamyslenie, či to nesúvisí s dátumom 29.2.2020. Každopádne, kritizovať by mal iba ten, kto niečo urobil a pozná úskalia tvorby jedného z najrozsiahlejších projektov v novodobej histórii samostatného Slovenska. Kritizovaný projekt je úspešný a jedinečný nie len v európskom, ale aj v celosvetovom meradle. TASR o tom informoval poslanec NR SR Ľubomír Vážny. Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme. hl
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring