Stanovisko: M. Hlivák: Aj citlivé IT zákazky sa dajú obstarávať transparentne
26. novembra 2019 13:16
Bratislava 26. novembra (TASR) - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) získalo nového dodávateľa na IT služby v otvorenej súťaži, pričom spolupracovalo s odborníkmi z tretieho sektora. Výsledkom otvorenej súťaže je Zmluva o poskytovaní servisných služieb (SLA).
"Som rád, že úrad ukázal, že aj v IT sektore sa dá obstarávať transparentne a zaistiť všetkým subjektom na danom trhu rovnaký prístup k informáciám potrebným pre podanie ponuky. Dôraz sme kládli na prípravu súťaže, táto príprava bola dosť náročná. Aby sme pripravili férový tender, museli pripraviť množstvo podkladov, aby sme popísali súčasný stav, ktorý maximálne priblíži uchádzačovi to, čo úrad od neho očakáva" uviedol predseda úradu Miroslav Hlivák.
V rámci týchto krokov bolo potrebné:
aktualizovať SLA parametre dodávky IT služieb vlastníkmi procesov
. zabezpečiť aktualizáciu všetkých príručiek (technickú, administrátorskú a užívateľskú),
. zabezpečiť popis aplikačnej architektúry, hardware a komunikačnej architektúry, parametre a nastavenia aplikácií, databáz, hardware, štruktúru databáz.
. zabezpečiť tzv. periódu tranzície - odovzdávania know how novému dodávateľovi
. odovzdanie zdrojových kódov spolu so získaním práva na ich použitie aj treťou stranou v prospech úradu pre verejné obstarávanie.
"Pri niektorých aktivitách bolo potrebné nadviazať pragmatickú diskusiu so "starým" dodávateľom, inak by nebolo možné pripraviť férové obstarávanie. Treba poznamenať, že sme striktne dbali na to, aby pôvodný dodávateľ nijakým spôsobom neparticipoval na príprave podmienok účasti. V rámci prípravy sme opakovane urobili prípravné trhové konzultácie. Na nich sme si overili, či naše očakávania, ktoré sme premietli do opisu predmetu zákazky, sú reálne a či nikoho na trhu nediskriminujú. Po tomto kontakte s trhom sa nám potvrdilo, že zákazku v objeme viac ako štyri milióny eur sme popísali dostatočne zrozumiteľne, transparentne a je možné ju rozdeliť na časti. Takýmto spôsobom sme sa vymanili z tzv. vendor lock-inu, umožnili sme účasť v súťaži aj menším firmám na IT trhu. Som rád, že sme preukázali, že v IT sektore sa dá súťažiť bez toho, aby vyhlasovateľ súťaže niečo utajoval a tým obmedzoval šírku hospodárskej súťaže," povedal Hlivák.
Úrad rozdelil zákazku na tri časti, čím vytvoril podmienky na to, aby mu IT služby poskytovali viacerí dodávatelia. Na základe otvorenej súťaže bude dodávateľom týchto služieb spoločnosť Tempest a.s.. "Na jednu časť zákazky sme dostali 4 ponuky a na zvyšné dve časti po tri ponuky. Rozhodla však elektronická aukcia, v ktorej uchádzači (anonymne) znižovali svoju cenovú ponuku na konečnú. Preto víťazom všetkých troch častí je menovaná spoločnosť. Úradu, teda štátu, ponúkla najvýhodnejšiu cenovú ponuku, pričom ponúkla rovnakú kvalitu ako zvyšní uchádzači," vysvetlil Hlivák.
Predseda úradu tiež dodal, že súťažou sa úrad vymanil z tzv. vendor lock-inu a do budúcna má jednoduchšiu pozíciu pri vyhlasovaní ďalších súťaží v oblasti IT. "Úrad vyhlásil otvorenú súťaž na IT systémy po 9.rokoch. Získal tým jasné zmluvné podmienky, updatovaný popis systémov a dokumentáciu, ale aj autorské práva na svoje IT systéme a overil si celkový postup a potrebné podklady na vyhlásenie férového tendra. Tie sú kľúčom k tomu, aby sa už v budúcnosti vyhlasovateľ súťaže nevyhováral na lock-in, ale aby mal voľné ruky pri vyhlasovaní ďalšej otvorenej, transparentnej súťaže. Čiže nepotrebujeme do zákona dávať žiadne pozmeňujúce návrhy, nepotrebujeme nič utajovať, stačí sa len poctivo, dôkladne pripraviť na súťaž hovoriť so súčasným dodávateľom a s trhom. Ďakujem tímu kolegov na úrade, ktorí sa tejto súťaží dlhodobo venovali," uzavrel Hlivák.
Úrad pripravoval zákazku, vrátane prípravných trhových konzultácií, s odborníkmi z tretieho sektora Slovensko.Digital. "Sme radi, že sa ďalšiemu subjektu v rámci verejnej správy podarilo systémovo vyriešiť historický lock-in stav a v otvorenej súťaži vybrať dodávateľa SLA služieb. Ide o dôležité príklady dobrej praxe pre ostatné orgány verejnej moci. Zároveň vítame záujem trhu o PTK a aj o následnú verejnú súťaž, čo deklaruje počet predložených ponúk na jednotlivé časti zákazky. Preto si myslíme, že ÚVO a aj MS SR by mali tieto získané a cenné skúsenosti zdieľať s ostatnými orgánmi verejnej moci, ktoré už riešia alebo plánujú riešiť rovnaké problémy," dodal IT expert z občianskeho združenia Slovensko. Digital Peter Kulich.
Úrad podpísal Zmluvu o poskytovaní servisných služieb (SLA) s novým dodávateľom dňa 22. novembra 2019. Vysúťažená cena v predmetnej zákazke je 2 824 920,00 EUR s DPH na obdobie 36 mesiacov. Zároveň si úrad zmluvne vyhradil možnosť uplatnenia opcie na obdobie 2x12 mesiacov. Maximálna cena vrátane možného opakovaného predĺženia je 4.708.200 eur s DPH na obdobie 60 mesiacov.
TASR informovala hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.
Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.
em