Vyjadrenie: Poplatky počas ordinačných hodín odmietame, ekonomicky (...)

14. decembra 2018 12:59
Vyjadrenie: Poplatky počas ordinačných hodín odmietame, ekonomicky aktívnym ponúkame možnosť Bratislava 14. decembra (TASR) - Ministerstvo zdravotníctva odmieta zavádzanie poplatkov počas ordinačných hodín a pacientom garantuje bezplatnú zdravotnú starostlivosť z verejného zdravotného poistenia. Pre ekonomicky aktívnych ľudí prináša ale od nového roku novinku - možnosť objednania sa na konkrétnu hodinu prostredníctvom doplnkových ordinačných hodín. Ich zavedenie bude pre lekárov dobrovoľné, budú však len v obmedzenom rozsahu tak, aby zostalo garantované bezplatné poskytovanie zdravotnej starostlivosti. "Aj naďalej platí, že podmieňovanie zdravotnej starostlivosti či ošetrenia poplatkom, ktoré je plne hradené z verejného zdravotného poistenia, považujeme za nesprávne," uviedla ministerka zdravotníctva SR Andrea Kalavská. Doplnkové ordinačné hodiny majú zabezpečiť možnosť pre tých ľudí, ktorí sú ochotní uhradiť si vyšetrenie na konkrétnu hodinu. Majú zároveň zabezpečiť spravodlivosť v čakárňach bez predbiehania sa za peniaze. Ministerstvo zdravotníctva nepovažuje za správne, aby sa na konkrétnu hodinu objednávali pacienti počas klasických ordinačných hodín a odsúvali tak pacientov, ktorí čakajú na vyšetrenie. "Rezort sa preto aj na základe požiadaviek verejnosti rozhodol zaviesť možnosť objednať sa na konkrétny termín ale spôsobom, aby sa to nijakým spôsobom nedotklo pacientov, ktorí čakajú na vyšetrenie v klasických ordinačných hodinách," vysvetľuje šéfka rezortu zdravotníctva Andrea Kalavská. "Chceme dať možnosť ekonomicky aktívnym ľuďom a zároveň nedopustíme, aby akýmkoľvek spôsobom bola znižovaná dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre ľudí, ktorí nemajú záujem si priplácať za jej poskytovanie," vysvetlila ministerka zdravotníctva. Ministerstvo zdravotníctva zároveň zdôrazňuje, že poskytovanie zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia aj naďalej zostáva bez poplatku a pacient v žiadnom prípade neplatí v ambulancii ani cent. "Jasne definované a kontrolované spoplatnenie mimo bežných ordinačných hodín považujem za riešenie pre všetkých, odbúrava korupciu v zdravotníctve. Nepoškodí tých, ktorí si poplatok dovoliť nemôžu, skôr naopak, v rámci limitov by mohli lekár vyšetriť viac pacientov. Zároveň uľahčí fungovanie v dnešnej hektickej dobe tým, ktorí nemôžu, alebo nechcú stráviť niekoľko hodín čakárňach," povedala prezidentka Asociácie na ochranu práv pacienta Mária Lévyová. Pre lekárov bude zavedenie doplnkových ordinačných hodín dobrovoľné. V praxi to bude fungovať nasledovne: Rozsah doplnkových ordinačných hodín nebude môcť presiahnuť 30 percent schválených ordinačných hodín v kalendárnom týždni. Počet ľudí vyšetrených počas doplnkových ordinačných hodín nesmie prekročiť 30 percent z celkového počtu osôb vyšetrených v predchádzajúcom kalendárnom mesiaci. Doplnkové ordinačné hodiny môžu byť najskôr po 13.00 h. Zdravotná starostlivosť musí byť poskytnutá najneskôr do 20 dní od objednania. Doplnkové ordinačné hodiny sa netýkajú ambulantnej pohotovostnej služby ani zubnolekárskej zdravotnej starostlivosti. Každý lekár musí mať jasne na viditeľnom mieste zverejnené, kedy má ordinačné a kedy doplnkové ordinačné hodiny. Takisto cenník musí byť zverejnený na viditeľnom mieste. Na doplnkové ordinačné hodiny sa bude dať objednať len elektronicky a to z dôvodu, aby sa vedelo dôsledne skontrolovať, či je dodržaný vyhradený čas na ne a nie sú v praxi realizované na úkor klasických ordinačných hodín. Ministerstvo zdravotníctva bude toto dôsledne kontrolovať. Pacienti v akútnych stavoch majú, samozrejme, vždy a bez žiadneho obmedzenia prednosť. "Doplnkové ordinačné hodiny považujeme za pozitívny krok, pre lekára to bude znamenať možnosť lepšieho manažmentu pacienta a spravodlivo nastaví systém tak, že tí, ktorí si budú chcieť priplatiť za vyšetrenie vďaka jasne nastaveným pravidlám, budú mať na to priestor bez toho, aby obmedzovali druhých," povedal Marián Šóth, prezident Asociácie súkromných lekárov. Aj napriek tomu, že sa poplatky v minulosti zrušili, niektorí si našli cestu, ako pravidlá obchádzať. Doplnkové ordinačné hodiny tak zavedú do systému jasné pravidlá, ktoré nebudú na úkor pacientov, ktorí platiť nechcú. "Ešte pred niekoľkými rokmi sme si u lekára mohli legálne zaplatiť poplatok za prednostné vyšetrenie v rámci bežných ordinačných hodín. Stál približne 10 eur a využíval sa najmä zamestnanými ľuďmi, ktorí nemali čas a ani chuť vysedávať v čakárni. Pacienti sa naň oprávnene sťažovali, stávalo sa totiž, že kým oni poslušne čakali, niekto prišiel a vďaka prednostnému príplatku vhupol do ambulancie. Takýto systém samozrejme znevýhodňoval tých, čo platiť nemohli alebo nechceli a predlžoval ich čakanie," vysvetľuje Mária Lévyová, prezidentka Asociácie na ochranu práv pacienta. Maximálny strop pri doplnkových ordinačných hodinách je stanovený na 30 eur. Táto hranica však neznamená, že pacient v doplnkových ordinačných hodinách bude toľko platiť! Koľko človeka zaplatí, bude záležať od typu vyšetrenia, lekár musí mať cenník na viditeľnom mieste. V priemere sa cena za vyšetrenie pohybuje v sume 7 až 10 eur. "Maximálny strop 30 eur sa nám zdá pre ekonomicky aktívnych ľudí prijateľný. Dôležité je, že lekár bude mať pevne stanovené, koľko hodín musí ordinovať aj pre "neplatiacich" pacientov. Samozrejme veríme, že lekári postupne prejdú na bezplatné elektronické objednávanie aj v bežných ordinačných hodinách, keďže objednávanie pacientom uľahčuje aj im prácu a zamedzuje zbytočnému stresu a nervozite v preplnených čakárňach," uzavrela Mária Lévyová. TASR o tom informovala hovorkyňa MZ SR Zuzana Eliášová. Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme. lum
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring